Burgemeester neemt SP voorstel voor eigen arrestantenvervoer over

8 november 2018

Burgemeester neemt SP voorstel voor eigen arrestantenvervoer over

Afgelopen dinsdag was de begrotingscommissie van de gemeenteraad. Tijdens deze avond heeft de SP-fractie al een voorschot genomen op de verschillende moties die wij gaan indienen bij de vaststelling van de begroting volgende week dinsdag. Een van de voorstellen was het aanschaffen van eigen arrestantenvervoer voor De Dienst Toezicht en Handhaving (de Lichtblauwe Brigade/LBB). Burgemeester Lamers omarmde het idee.

Foto: SP
Afgelopen zomer heeft de SP-fractie een tour gemaakt in het kader van 'De SP verkent de stad'. Tijdens deze tour hebben we verschillende diensten mee gedraaid bij de politie, brandweer en LBB. Een van de zaken die opviel was het feit dat LBB'ers soms wel tot een uur moeten wachten totdat de politie in de gelegenheid is om te komen om een aangehoudene te vervoeren naar het politiebureau. Het is een onrustige situatie die dan ontstaat. Want omstanders gaan zich er mee bemoeien. Dat maakt het werken voor de LBB'ers niet makkelijker. Daarnaast staan hun andere werkzaamheden ook gewoon een uur stil. De SP-fractie zocht uit dat het mogelijk is om de LBB'ers zelf aangehoudene over te brengen naar het politiebureau. In bijvoorbeeld gemeente Zaanstad wordt dit ook al gedaan.

SP-raadslid Sun van Dijk: "Ik ben erg blij dat de burgemeester ons voorstel omarmd en overneemt. Hier zijn de mannen en vrouwen van de Lichtblauwe Brigade echt mee geholpen. Zo kan er een stuk efficienter gewerkt worden."

De SP zal komende dinsdag nog een aantal voorstellen indienen die zijn ontstaan door de bevindingen die de fractie heeft opgedaan tijdens de 'SP verkent de stad' zomertour. Onder andere een voorstel om huisjesmelkers en woninguitbuiting harder aan te pakken. Ook zullen we voorstellen doen om de zorg te verbeteren. Zoals een voorstel voor betere samenwerking tussen de GGZ en veiligheidsdomein.