SP: Dé partij voor jongeren en kleine ondernemers

19 februari 2010

SP: Dé partij voor jongeren en kleine ondernemers

Er moet nog veel gebeuren voor jongeren én ondernemers in Schiedam. Dat was de boodschap van SP-lijstrekker Theo Wijmans bij het debat op 27 februari in het Proveniershuys waar deze thema’s centraal stonden.

“Voor jongeren biedt Schiedam te weinig. Het ontbreekt aan betaalbare starterwoningen en er is te weinig te doen voor jongeren.” Daarnaast keerde Wijmans zich tegen de leegstand die vooral door hoge huren nieuwe ondernemers weert: “Pak de leegstand aan. Dwing eigenaren die panden nuttig te gebruiken. Nu vragen ze te hoge huren proberen om de waarde van hun pand te behouden. Dit schrikt nieuwe ondernemers af.”

Het debat dat gevoerd werd naar aanleiding van een aantal stellingen gaf helaas weinig ruimte om een eigen verhaal naar voren te brengen. Wijmans: “Dat was jammer, want de SP is dé partij voor het midden- en kleinbedrijf. Velen denken daarbij aan CDA of VVD, maar die nemen het vooral op voor de grote bedrijven. Daar is het MKB de dupe van en die creëren juist de meeste werkgelegenheid. Denk bijvoorbeeld aan de koopzondagen of de huurkortingen die grote bedrijven krijgen wanneer ze zich vestigen.” De SP wil daarom kijken of re-integratiegelden kunnen worden ingezet om werklozen te helpen een eigen bedrijf te beginnen.

Theo Wijmans in debat

Het debat ging er af en toe pittig aan toe. Vooral de opmerking dat er films zullen worden gedraaid in het cultuurcentrum in het Wennekerpand, schoot Wijmans in het verkeerde keelgat: “Niets tegen het initiatief, maar het publiek dat daarmee wordt bereikt en de films die worden gedraaid, is toch echt niet waar de jeugd op zit te wachten. Die willen blockbusters en een disco. Nu trekt men massaal naar Rotterdam. Dat zou niet hoeven.” De SP wil dan ook een jongerencentrum, waar ze daarvoor terecht kunnen.