SP: Weggeven panden Hoogstraat schandalig

24 februari 2010

SP: Weggeven panden Hoogstraat schandalig

Persbericht • SP Schiedam is kwaad over het besluit om zeven panden van de gemeente aan de Hoogstraat weg te geven.

Zij vindt dat het gemeentebestuur hiermee de verantwoordelijkheid voor de leegstand weer afschuift op anderen en de zeggenschap over de panden aan de democratische controle onttrekt. Daarnaast plaatst het college de nieuwe gemeenteraad voor voldongen feiten.

SP-raadslid Armand de Boer: “Het college heeft om mij onbekende redenen plotseling haast om dit besluit er vlak voor de verkiezingen nog door te krijgen. De panden zijn al vanaf 2008 in het bezit van de gemeente. Het plan voor de overdracht is achter gesloten deuren voorbereid en nu de gemeenteraad niet meer vergadert pas bekend gemaakt. Ik snap de urgentie niet. Over zo’n belangrijk besluit hoort eerst de gemeenteraad te spreken.”
Na het lezen van de geheime stukken is De Boer nog meer overtuigd dat dit college over het graf heen probeert te regeren.

De gemeenteraad kan er nog over spreken als een meerderheid dat wil. De Boer is dan ook vooral verbolgen over de handelwijze van de PvdA: “Als de PvdA ook wil, is die meerderheid er. Maar ze houdt nu haar eigen wethouder de hand boven het hoofd. Ik kan alleen maar hopen dat tijdens de campagne de PvdA zich alsnog bedenkt.”

Leegstand is één van de belangrijkste onderwerpen in de verkiezingscampagne. De SP vraagt zich ernstig af of de nieuwe gemeenteraad hier nog wel iets over te zeggen heeft zodra dit besluit doorgaat.

De Boer: “Het hele plan gaat uit van het opknappen van de Hoogstraat om nieuwe winkels aan te trekken. Maar als dat niet lukt? Wat dan? Moeten ze worden teruggekocht ?

De SP vindt dat wanneer er geen winkels kunnen worden aangetrokken de panden een alternatieve bestemming moeten krijgen. Als ze maar niet meer leegstaan.