Overname ziekenhuis door verzekeraar: nieuwe stap naar nog meer markt

6 januari 2009

Overname ziekenhuis door verzekeraar: nieuwe stap naar nog meer markt

Minister Klink van Volksgezondheid moet een stokje steken voor de overname van het Schiedamse Vlietland Ziekenhuis door een coöperatie van onder andere zorgverzekeraar DSW, vindt de Tweede-Kamerfractie van de SP.

SP-Kamerlid Henk van GervenVan Gerven: “Dit is een nieuwe stap op weg naar Amerikaanse toestanden in de zorg. Vooral gezien de huidige marktwerking in de zorg is de kans groot dat er een conflict zal ontstaan tussen het belang voor kwalitatief goede zorg voor de patiënt en het belang van de zorgverzekeraar. Die moet concurreren en op de prijs letten. Bovendien zet een dergelijke ontwikkeling de deur open naar gedwongen winkelnering, terwijl de keuzevrijheid van patiënten een groot goed is.”

Het Vlietland Ziekenhuis zegt deze stap onder andere genomen te hebben omdat het door te ambitieuze bouwplannen in financiële problemen is gekomen. Van Gerven: “In deze nieuwe marktsituatie komt het helaas vaker voor dat ziekenhuizen in financiële problemen komen en op zoek moeten gaan naar geld. Dan kunnen ze inderdaad terecht komen bij private zorgverzekeraars.”

De Tweede Kamer heeft voor de kerst nog uitgesproken dat een fusie tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen onwenselijk is.