Ziekenhuislocatie: villawijk of gemengde stadswijk

13 oktober 2008

Ziekenhuislocatie: villawijk of gemengde stadswijk

Enquete bij Ziekenhuis BK-laanIn de eerste week van oktober hield de SP Schiedam een enquête in de omgeving van het Vlietlandziekenhuis aan de Burgemeester Knappertlaan. Centrale vraag was: wat moet er met die locatie gebeuren wanneer het ziekenhuis naar de nieuwe locatie naast het politiebureau vertrokken is.

"Een dergelijk onderwerp roept natuurlijk evenveel meningen op als dat er mensen zijn," aldus SP-afdelingsvoorzitter Theo Wijmans, "De uitkomst is in die zin dan ook niet echt verrassend te noemen. Er wordt gesproken van invulling door een dure villawijk tot aan een gemengde wijk, waar voor iedere beurs een woning te vinden is. Als het aan de omwonenden ligt moeten er ook voorzieningen voor ouderen en verpleegbehoeftigen komen. De enquête wijst tevens uit dat er in het nieuwe buurtje behoefte is aan openbaar groen met recreatiemogelijkheden."

"Over één ding zijn alle geënquêteerden het wél eens," zegt Wijmans, "Het oude ziekenhuisgebouw mag gesloopt worden en er moet iets moois voor terug komen."

“Op tafel liggen nu twee mogelijke werkwijzen over hoe het nu verder moet,” vertelt de voorzitter, "de gebruikelijke weg die via de gemeente loopt en initiatieven zoals van het bewonerscomité en de twee oud-wethouders. Voor welke werkwijze uiteindelijk gekozen wordt is aan de gemeenteraad. De wethouder heeft aangegeven zich goed te laten adviseren. Dat is goed," stelt Wijmans vast. "Wat vooral van belang is dat er goed gekeken wordt naar behoefte van de wijk en van de stad. Voor de SP is een ding wel helder. Bij woningbouw houdt de SP vast aan de in het coalitieakkoord afgesproken 20 procent sociaal bereikbare woningen."

Nog een laatste item wat uit de enquête naar voren komt is dat de buurt zich onvoldoende op de hoogte gehouden voelt. “Daar is iets aan te doen”, volgens Wijmans. Bij het door deze raad en college horende beginspraak, hoort in mijn optiek ook vanaf het begin helder informeren van belanghebbende. We zullen de wethouder vragen hier nog meer aandacht aan te schenken.