h

AD: Veiliger op rood asfalt van rotonde naar rotonde

1 juli 2008

AD: Veiliger op rood asfalt van rotonde naar rotonde

AD Rotterdams Dagblad • Schiedam wil dat haar inwoners voor korte ritten vaker op de fiets springen dan dat ze achter het stuur van de auto kruipen.

Om dat te bevorderen moeten de fietsers veilige routes kunnen gebruiken. Daarom is op verschillende plekken in de stad een aantal maatregelen genomen om fietsers uit de verdrukking te halen. Zoals op de Nieuwe Haven bijvoorbeeld. Daar werd gisteren ‘het fietspad boven het water’ officieel in gebruik genomen.

Het 180 meter lange tracé wordt het duurste stukje fietspad van Nederland genoemd. Maar of dat ook zo is, zegt Joep Lax, projectleider van de gemeente, niet te kunnen bevestigen. "Het hele project, waartoe dit pad behoort, heeft zo’n twee miljoen euro gekost," zegt hij. "Dat is inclusief de rotonde bij de Burgemeester Knappertlaan. Dat we het hier over een duur fietspad hebben, is wel duidelijk. Maar dat komt door de bijzondere constructie."

Het fietspad op de Nieuwe Haven wordt als een belangrijke schakel van het traject naar het centrum gezien. De verkeersafwikkeling vanuit Schiedam-Noord naar de binnenstad - en vice versa - verloopt straks niet alleen voor fietsers veel soepeler. Niet alleen op de B.K.-Laan, maar ook op de Vlaardingerdijk, en Burgemeester Honnerlage Gretelaan zijn rotondes aangelegd. Die op het Nieuwlandplein is bijna klaar. En dan komt er nog eentje op de Hargalaan - ten behoeve van de verkeersafwikkeling bij het nieuwe ziekenhuis - en op de Mozartlaan. Fietsers en automobilisten rijden dus van rotonde naar rotonde.

De Burgemeester Van Haarenlaan, die momenteel ook een gedaantewisseling ondergaat, is een ander verhaal. Die krijgt geen rotondes. Zelfs niet op de plek van de kruising met de Troelstralaan, nabij Scholengemeenschap Spieringshoek, waar in het verleden nog al eens wat aanrijdingen plaatsvonden.

De maatregelen die nu worden genomen, worden voldoende geacht om het gevaar bij voornoemde kruispunt weg te nemen. Net als bij de eerder uitgevoerde reconstructie van het oostelijke deel van de Van Haarenlaan, wordt de weg tussen het Nieuwlandplein en de Vlaardingerdijk aangepast. De twee dubbele rijbanen worden teruggebracht naar twee enkele banen, met ernaast een vrij liggend fietspad. Doordat de weg enigszins te laten slingeren, wordt de automobilist gedwongen niet al te hard te rijden.

De rotonde op het Nieuwlandplein is nog niet klaar, maar wel al in gebruik. "Een turbo-rotonde,"m noemt wethouder Yorick Haan het. "Met dubbele rijbanen en fietspaden in beide richtingen."

Het echtpaar Kerklaan woont al vijftig jaar op de Nieuwe Damlaan, met uitzicht op het plein en is blij met de rotonde. "We zijn eindelijk verlost van de puffende auto’s die hier voor de verkeerslichten stonden te wachten," zegt Truus Kerklaan (88). "Maar we zijn wel teleurgesteld dat de boom bij ons voor de deur is verdwenen. We zouden het groen graag terughebben."

Gisteren is het oostelijke deel van de Van Haarenlaan opengegaan voor het verkeer. Met de reconstructie van het deel van de Van Haarenlaan in de richting van de Vlaardingerdijk, wordt het project eind van dit jaar afgerond.

Wanneer met de aanleg van de rotonde op de Mozartlaan in Schiedam-Noord wordt begonnen staat nog niet exact vast.

U bent hier