De andere Peperklip

6 maart 2008

De andere Peperklip

Remi PoppePaulus JansenPaulus Jansen deed op zijn weblog verslag van het bezoek dat hij samen met zijn collega Remi Poppe afgelopen maandag aan Schiedam bracht.

De meeste mensen uit de Rijnmond zullen bij de naam Peperklip denken aan het geheel betegelde megawoongebouw van de hand van Carel Weeber op de Rotterdamse Kop van Zuid. In Schiedam-Oost staat echter een bijzondere openbare basisschool met dezelfde naam.

Op de Peperklip zitten leerlingen van 43 nationaliteiten. Het is een “brede school“, ze verzorgen naast hun onderwijstaak nog een aantal andere verwante activiteiten. Veel energie wordt gestoken in het betrekken van de ouders bij de school. Er worden allerlei cursussen gegeven op het gebied van koken (veel kinderen eten te vet), EHBO voor ouders, inburgering, opvoeding en sporten.

Directeur Mariëlle van der Schoor gaf ons een rondleiding, terwijl de lessen bezig waren. Het was opvallend rustig in de school. De peperklip heeft een eigen lesmethode ontwikkeld, waarbij in iedere klas op drie niveau’s instructie gegeven wordt, waar nodig aangevuld met individuele begeleiding. De gemiddelde groepsgrootte is 18-20 leerlingen. De school heeft een groot onderwijsteam van 17 leerkrachten,aangevuld met een aantal onderwijsassistenten, concierges en administratieve krachten. Door de invoering van de nieuwe gewichtenregeling voor kinderen met een onderwijs-achterstand dreigt de school maar liefst zeven formatieplaatsen kwijt te raken. Volgens van der Schoor is dat volkomen onbegrijpelijk, want het aandeel achterstandsleerlingen is de laatste jaren juist gegroeid. De toeslag voor leerlingen is groter naarmate de opleiding van de ouder(s) lager is. Veel ouders geven echter een hogere opleiding op dan ze feitelijk gevolgd hebben, waardoor de school formatie misloopt.

Een ander heikel punt in het basisonderwijs is de plaatsing van kinderen die vroeger naar het speciaal onderwijs gingen op een gewone basisschool: het project “weer samen naar school”. Deze leerlingen krijgen daarvoor extra budget mee (rugzak) dat de school kan gebruiken voor intensievere begeleiding. Veel basisscholen zijn zeer terughoudend om dergelijke leerlingen aan te nemen, maar de Peperklip heeft er behoorlijk goede ervaringen mee.

De naam Vogelaar is tijdens het bezoek aan de school niet gevallen, terwijl integratie natuurlijk wel een belangrijk thema is. Nog niet zo lang geleden was de Peperklip een gemengde school. Maar inmiddels heeft een andere openbare, witte basisschool op een steenworp afstand uitgebreid, waardoor veel autochtone ouders hun kinderen nu daar op school doen. Een merkwaardig beleid, temeer omdat beide scholen onder hetzelfde bestuur vallen!