SP BIJ SCHIE TV OVER GELUIDSOVERLAST INDUSTRIE

15 december 2019

SP BIJ SCHIE TV OVER GELUIDSOVERLAST INDUSTRIE

Foto: SP

Zaterdag 14 december 2019 was SP gemeenteraadslid Theo Wijmans te gast in het programma “Onder ogen?” bij Schie TV. Hij was daar uitgenodigd vanwege de SP actie tegen geluidsoverlast door de industrie.

SP Vlaardingen is enige tijd geleden een meldpunt gestart en heeft geluidsmeters in woningen geplaatst. Dit naar aanleiding van veel klachten die daar zijn binnen gekomen. Vanwege het gemeentegrens overschrijdend karakter van de geluidsoverlast vroeg de SP Vlaardingen Schiedam om mee te doen. Schiedam heeft de meeste geluidsoverlast door het vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport (voorheen Luchthaven Zestienhoven). Geluidsoverlast door de industrie is bekend. Afkomstig van de havens. De SP heeft geen zicht op waar precies en in wat voor mate Schiedammers hier last van hebben. Vandaar dat inwoners op de site van de SP Schiedam geluidsoverlast kunnen melden en via het email adres zich kunnen opgeven voor het plaatsen van geluidsmeters.

In het interview gaf Theo Wijmans aan dat de SP blij is met de bedrijven in de haven. Ze zijn erg belangrijk voor Schiedam. Ze zorgen voor werkgelegenheid, zijn belangrijk voor de economie en daarmee ook voor het sociale- en maatschappelijke klimaat in de stad. Wel wilt de SP (over)last tot een minimum beperken. Zodra er conclusies uit de metingen en meldingen kunnen worden getrokken wilt de SP met die bedrijven waar overlast van wordt ervaren in gesprek gaan. Dit naar voorbeeld van Vlaardingen waar onlangs een gesprek met een offshore bedrijf resulteerde in maatregelen die geluidsoverlast verminderde.

Ook last van industrielawaai? Maak hier uw melding