14 oktober 2019

SP STEMT IN MET BESTEMMINGSPLAN DIRKZWAGER TERREIN

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 1-10-2019 stemde de SP voor het raadsvoorstel bestemmingsplan Dirkzwager. Dit houdt in dat er op het Dirkzwagerterrein maximaal 150 woningen gebouwd worden.

De maximale bouwhoogte is 4 bouwlagen en maximaal 15% van de panden mag die hoogte hebben, waarbij niet meer dan 3 aaneengesloten panden mogen bestaan uit 4 bouwlagen.

Wel betreurt de SP het dat er alleen in het dure- en middensegment gebouwd wordt. Omdat de SP wilt dat er overal gevarieerde buurten onstaan heeft de SP samen met PvdA en Ouderen Partij Schiedam een motie ingediend om ook voor iedereen betaalbare woningen (sociale woningen) op dit terrein te bouwen.

Helaas was daar geen meerderheid voor. Ook het college was hier niet voor met als argument dat er in de omgeving al veel goedkope woningen staan. Dat klopt maar als we deze redenering volgen blijven alle goedkope woningen bij elkaar geclusterd. Als er in de toekomst in het centrum woningen worden gerenoveerd of afgebroken zullen daar niet evenveel goedkope woningen voor terugkomen. Er zullen dan ook duurdere woningen bij komen. Daar is niets op tegen we willen gemengde buurten maar dan moet daar nu al rekening mee gehouden worden.