Schiedam sluit zich aan bij Kinderpardongemeenten

3 juli 2018

Schiedam sluit zich aan bij Kinderpardongemeenten

Op initiatief van de SP heeft Schiedam zich vandaag aangesloten bij de ruim 140 andere "Kinderpardongemeenten". De gemeenten spreken de wens uit dat kinderen die vijf jaar of langer in ons land verblijven niet teruggestuurd worden naar het land dat hun ouders ontvlucht zijn. Dat is de uitkomst van het debat in de gemeenteraad vanavond.

SP-raadslid Sun van Dijk: "Kinderen die vijf jaar of langer in ons land zijn, hier naar school gaan, de taal spreken, vriendjes en vriendinnetjes hebben, zijn hier geworteld en horen hier thuis. Sterker nog, ze zijn hier thuis." Toch komt 95 procent van de kinderen niet in aanmerking voor een kinderpardon omdat het meewerkcriterium onnodig strikt wordt toegepast. Dat houdt in dat de ouders alles moeten doen om mee te werken aan terugkeer naar eigen land. Van Dijk: "Je kan het kinderen niet kwalijk nemen als hun ouders dat - om welke reden dan ook- niet hebben gedaan. Ik ben blij dat onze stad zich nu schaart in het rijtje van gemeenten die vinden dat deze kinderen hier recht hebben op een toekomst".

Het gaat om zo'n vierhonderd kinderen, verspreid over heel Nederland. De Kinderombudsman sprak zich eerder al uit voor een 'Kinderpardon dat recht doet aan kinderen'. Het zou eerlijker zijn om andere maatstaven te gebruiken dan het meewerkcriterium en dat in landelijke wetgeving vast te leggen. Vluchtelingenkinderen zijn dan niet langer afhankelijk van de 'goodwill' van de burgemeester en de staatssecretaris die bepalen of ze 'een zo schrijnend geval zijn' dat ze mogen blijven, de discretionaire bevoegdheid. Van Dijk: "Iedereen snapt toch dat je kinderen niet terugstuurt naar een land dat ze helemaal niet kennen. Een land waarvan ze de taal niet spreken. Een land dat voor hun vreemd is. Dat moet en kan anders!"