Sterk optreden van Hakan Küçük bij het lijsttrekkersdebat

15 maart 2018

Sterk optreden van Hakan Küçük bij het lijsttrekkersdebat

Donderdag 15 maart werd het Slotdebat “De stem van Schiedam” gehouden in het Stedelijk museum. Uiteraard met onze lijsttrekker Hakan Küçük namens de SP. Hij ging in debat over onder andere veiligheid en wonen.

Foto: SP
Het debat bestond uit meerdere blokken. De SP was ingedeeld bij Veiligheid. Ook had Küçük de mogelijkheid om twee keer een interruptiekaart te trekken en zo bij de andere onderwerpen het debat te mogen onderbreken.

Bij het blokje wonen mochten AOV, D66 en PS met elkaar in debat. Er moeten meer woningen gebouwd worden voor meer inkomens ondanks dat dat ten koste gaat van sociale huurwoningen, was de stelling. Küçük zette hier zijn eerste interuptiekaart in om in te haken op D66. “We hebben al eerder in een ander debat D66 horen zeggen dat bewoners van sociale huurwoningen als tweederangs burgers werden weggezet. Gelukkig hebben ze eindelijk naar de SP geluisterd en nemen ze die woorden terug.”

Hakan ging vervolgens in debat over veiligheid. De eerste stelling ging over het openen van een bordeel. Dat zou de veiligheid niet goed doen en voor overlast zorgen. Küçük: “Laten we nou niet het beeld schetsen dat een bordeel voor onveiligheid zou zorgen. We moeten oog hebben voor de rechten van de sekswerkers en zij kunnen veiliger werken in een bordeel dan wanneer je het weer naar het grijze gebied laat verdwijnen.”

De tweede stelling ging over betere straatverlichting. “Straatverlichting is belangrijk maar het moet wel duurzaam. Dus als er in delen van Schiedam verbeteringen moeten worden aangebracht in de helderheid van de straatverlichting, dan moeten we het wat de SP betreft wel altijd middels een duurzame manier oplossen.”

Volgende stelling ging over de “No Go Zones’ in Schiedam. ‘We moeten er alles aan doen om niet af te glijden naar no go gebieden. Maar er zijn in Schiedam echt geen no go zones. En dat moeten we ons ook niet laten aanpraten.”

De laatste stelling pleitte voor uitbreiding van de tijden voor handhaving en toezicht. “Laten we de bezuinigen van de VVD landelijk terug draaien. Zij hebben al het blauw op straat en de wijkagenten wegbezuinigd. Als dat terug gedraaid wordt, dan hoeft er niets aan tijden voor handhaving en toezicht uitgebreid te worden.”

Daarmee werd het laatste verkiezingsdebat in Schiedam afgerond. Nog 6 dagen en dan mag Schiedam zich uitspreken. Onze handen jeuken om aan de slag te gaan voor een Beter Schiedam!