Ali Tatli in debat met jongeren

14 maart 2018

Ali Tatli in debat met jongeren

Foto: SP

Woensdagavond 14 maart werd het jongerendebat gehouden in De Korenbeurs. Ali Tatli, kandidaat raadslid deed mee namens de SP Schiedam. Er werd gedebatteerd over gezondheid, duurzaamheid, diversiteit en werk & inkomen.

Bij de eerste stelling ging het over kinderen die zorg nodig hebben nooit op een wachtlijst terecht mogen komen. Er werd de vraag gesteld of het een goed idee zou zijn om jongeren voorrang te geven voor medische hulp en dat volwassenen langer moeten wachten. Ali was het hier grondig mee oneens.  Ali Tatli: “We moeten het geld halen waar het vandaan hoort te komen. Bij het Rijk.  Je kiest niet voor ziek zijn. Het zou dan ook schandalig zijn om mensen die ziek zijn te straffen.”

Tweede stelling ging over duurzaamheid.
De andere partijen hadden veel mooie verhalen over duurzaamheid. Zoals dat de huizen moeten verduurzamen. Dat we als doel moeten stellen dat alle huishoudens losgekoppeld moeten worden van het gas. Er meer elektrisch gereden moet worden. Allemaal zaken waar de SP zich helemaal in kan vinden maar Ali betoogde terecht: “Verduurzamen is heel belangrijk maar het moet wel betaalbaar zijn voor iedereen. Want niet iedereen heeft zomaar het geld om even €5000 te betalen om zonnepanelen op hun dak te leggen. Laten we dit soort maatregelen dan ook voor iedereen mogelijk maken in plaats van enkel voor de happy few.”

Verder ging het over diversiteit. Er werd gevraagd wat de gemeente kan veranderen aan discriminatie. Veel partijen gaven aan dat we met elkaar in gesprek moeten komen en wederzijds respect moeten tonen.
Voor de SP spreekt dat voor zich, maar het mag best een stapje verder gaan. Tatli: “Wij zijn tegen elke vorm van discriminatie. Dit mag anno 2018 niet meer voorkomen. Als gemeente moeten we weigeren te werken met bedrijven die discrimineren op welke manier dan ook. En die bedrijven moeten we dan ook door naming en shaming kenbaar maken. Discriminatie is onacceptabel!”