AFVALSCHEIDING OP Z’N SCHIEDAMS – AFVAL THE CHALLENGE

7 juni 2017

AFVALSCHEIDING OP Z’N SCHIEDAMS – AFVAL THE CHALLENGE

Afval is een groot probleem en niet alleen in Schiedam. We produceren met z’n allen steeds meer afval. Op dit moment gooien we in Schiedam gemiddeld 259 kg afval per jaar per persoon weg. En dat terwijl 75% van wat we weggooien nog geschikt is voor hergebruik.

Daarom is de SP blij met het beleidsplan ‘Afval the challenge’. Het nieuwe beleid met reële doelstellingen. Een plan dat tot stand is gekomen na gesprekken met 1000 Schiedammers en allerlei instellingen en organisaties in de stad. Waarin bestaande burger initiatieven zijn opgenomen. En waar gezocht is naar nieuwe methodes om mensen te bewegen hun afval te scheiden en te informeren zoals b.v. de recycle winkels.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 6 juni 2017 heeft de SP wel opgemerkt dat hiermee van Schiedammers een extra inspanning wordt gevraagd. Als dit gelijktijdig gepaard gaat met een tariefverhoging van de afvalstoffenheffing mensen minder gemotiveerd zullen zijn om aan dit plan mee te werken. Weliswaar zijn de tarieven de laatste drie jaar niet gestegen en ligt de voorgestelde verhoging net boven inflatie niveau. Maar daar staat tegenover dat er wel een aantal jaren meer afvalstoffenheffing geïnd is dan nodig was en zijn deze tarieven hier hoog in vergelijking met andere gemeenten in de regio.

Toch is dit niet de reden dat de SP voor de optie van één recycle winkel en het gelijk blijven van de afvalstoffenheffing kiest. Het belangrijkste is dat het afval gescheiden wordt en de afvalberg verkleind wordt. Vermindering van de CO2 uitstoot en het verantwoord omgaan met grondstoffen is top prioriteit!

We begrijpen dat hierdoor in de toekomst misschien extra inspanningen nodig zijn met extra kosten om alsnog de doelstellingen te halen die moeten leiden tot een afvalloze samenleving in 2050.

Maar voor het moment is het belangrijkste dat zo veel mogelijk Schiedammers meedoen.