SP STEUNT VUURWERKMOTIE NIET

1 november 2016

SP STEUNT VUURWERKMOTIE NIET

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 25 oktober diende GroenLinks met 6 andere fracties een motie in om vuurwerkoverlast tegen te gaan.

De motie vroeg om uitbreiding van het aantal vuurwerkvrijzones en grotere zones. Er werd ook gevraagd om een campagne te starten om inwoners op de vuurwerkvrijezones te wijzen en de gevaren van illegaal vuurwerk. In deze motie werd ook gevraagd om een minimum leeftijd waarop vuurwerk zonder begeleiding mag worden afgestoken. Er zou les gegeven moeten worden aan alle leerlingen van groep 8 van de basisscholen. En er moest onderzocht worden of er genoeg animo is om één grote vuurwerkshow te organiseren.

Volgens de SP hadden de landelijke regels (beperkte tijd dat vuurwerk verkocht en afgestoken mag worden) al geleid tot minder overlast. Uitbreiding en het vergroten van vuurwerkvrijezones zorgt alleen maar voor meer onduidelijkheid. Het gaat dan ook over het tijdstip waarop vuurwerk mag worden afgestoken. Dat is van 18.00 uur tot 02.00 uur op oudjaarsavond. Dat is het drukste moment van het jaar voor de hulpdiensten. Zeker voor de politie. Die kun je op dat moment niet nog meer belasten. Ook niet om de leeftijd van degene die vuurwerk afsteekt te laten controleren. Informatie verstrekken is altijd goed. Maar om dan alleen leerlingen van groep 8 les te geven over gevaren van vuurwerk is wel erg beperkt, los nog van de vraag of de scholen nog wel ruimte hebben om nog een lespakket te behandelen. Wat betreft het onderzoeken van de animo voor een vuurwerkshow is dat geen taak van de gemeente. Als er een organisatie is die zich hiervoor meldt zal die bij de gemeente een verzoek in moeten dienen en de benodigde vergunningen moeten verkrijgen.

SP is van mening dat deze motie niet leidt tot het minder afsteken van vuurwerk. Het aantal gewonden niet zal afnemen. En ook de schade zal niet minder zijn.