SP BIJDRAGE ZOMERNOTA 2016

13 juli 2015

SP BIJDRAGE ZOMERNOTA 2016

De SP dankt het college voor de voorliggende zomernota 2016. Dit stuk is weer een stuk duidelijker en beter leesbaar dan vorig jaar.

Behalve de vorm waarin deze nota is gegoten stemt ook de inhoud de SP tot tevredenheid. Een verdere uitwerking van het Kompas. Hierin is voor ons het sociale domein het belangrijkst. En heel specifiek de transities waar we op het moment midden in zitten. Heel belangrijk is nu de inzet om niemand tussen wal en schip te laten vallen. Iets waar de Wijk Ondersteuningsteams een crusiale rol bij spelen. Het voorstel tot samenvoegen van de reserves tot één reserve voor het sociale domein met een omvang van 13 miljoen euro om eventuele tegenvallers op te vangen kan op de goedkeuring van de SP rekenen. Het gratis openbaar vervoer voor de minima draagt bij aan de bestrijding van armoede en éénzaamheid maar dat alleen is nog niet genoeg. Daar zijn meer inspanningen voor nodig. Zoals we van de kindergemeenteraad vernamen leeft 1 op de 6 kinderen in Schiedam in armoede. Het college, bij monde van wethouder Stam deed de toezegging, daar iets aan te willen doen. Daar steunen we het college in en zijn benieuwd naar de plannen. Valt het in het kader hiervan toch nog te overwegen om ons als Schiedam aan te sluiten bij de kinderombudsman van Rotterdam?

Ook jongeren participatie vindt de SP belangrijk. Vandaar dat we de motie van Fractie Malkoc mee hebben getekend.

De uitvoering van de fietsnota en de ontwikkeling van het openbaar vervoer is zowel voor inwoners als milieu belangrijk. Wel blijft voor ons het onnodige geldverspillende project van de Hoekse Lijn een doorn in het oog.

Woningverbetering is voor een aantal buurten hard nodig zoals b.v. de Nieuwe Buurt waar de SP onlangs de bewoners steunde in hun strijd voor “gezonde” woningen. Weer vragen we aandacht voor goede voor iedereen betaalbare woningen. En, zoals tijdens de begroting, voor woningen voor jongeren en één persoonshuishoudens. Die laatste is de snelst groeiende groep in Nederland.

Over het beheer van de buitenruimte bereiken ons de nodige klachten. Het is daarom dat we de motie van D66 steunen waarin opgeroepen wordt voor meer onderhoud. Waarbij financiering uit bestaande programma’s onze voorkeur heeft.

De SP is blij met de inspanningen voor stadsmarketing en stadspromotie. De erkenning van het belang van de culturele sector. Ook deze sector staat de laatste jaren als gevolg van de crisis en bezuinigingen onder druk. Wat ons wel opviel is dat ondanks dat de BKR regeling al lang afgeschaft is en veel steden daarom geen CBK meer hebben Schiedam er nog steeds een heeft. Het CBK heeft een budget voor 2015 van 197.806 euro + 1,5 FTE. We vragen ons af of de activiteiten van het CBK tot de kern taken van de gemeente behoren. Er was een evaluatie van het CBK toegezegd. Daar zijn we nieuwsgierig naar en aan de hand van de uitkomsten van deze evaluatie willen we een discussie over de toekomst van het CBK en of dit geld niet op een andere manier moet worden ingezet.

De SP blijft zich zorgen maken over de winkelleegstand in het centrum. Daarom vragen we het college opnieuw om toch nog eens te kijken naar de mogelijkheden voor een leegstandtaks.

We zijn ook tevreden over de verdere innovatie en digitalisering van het Klant Contact Centrum. Het verder gaan met Open Data. Wel wachten we op de toegezegde verandering van de website van de Gemeente Schiedam. De website zou, naar Gronings model, makkelijker toegankelijker voor bezoekers worden. Inwoners kunnen makkelijker vinden waar en hoe ze een aanvraag voor b.v. een uitkering indienen.

De SP is blij dat Schiedam de financiële zaken op orde heeft en er onder de streep een plus is. Maar dat is geen reden om nu volop extra geld uit te geven. Volgend jaar zullen de financiële gevolgen van de decentralisaties pas echt goed merkbaar zijn. En ook komt er nog een, belangrijke, kadernota duurzaamheid en de uitvoeringsnota sport. Het is daarom dat de SP terughoudend zal zijn met het stemmen voor moties die geld kosten.