SP TEVREDEN OVER VRIJ REIZEN VOOR MINIMA

19 juni 2015

SP TEVREDEN OVER VRIJ REIZEN VOOR MINIMA

De SP is tevreden dat de gemeenteraad van Schiedam heeft ingestemd met het voorstel dat gratis reizen met de RET voor minima regelt.

Hiervoor komen mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm in aanmerking. Hiermee wordt voldaan aan een afspraak in het coalitieakkoord.

Tijdens de laatste verkiezingscampagne, op maandag 24 februari 2014 bij de Samenwerkende Ouderen Bonden, werd aan de partijen de vraag gesteld wat ze vonden van het voorstel om vijfenzestigplussers gratis met het openbaar vervoer te laten reizen. Het was toen de SP die antwoordde dat ze de voorkeur gaf aan vrij reizen voor minima. Voor deze groep kan het een middel zijn om uit het isolement te komen. Ook voor andere noodzakelijke bezoeken hebben deze mensen het openbaar vervoer nodig zoals b.v. ziekenhuisbezoek, stadskantoor, opleidingsinstituut enz.

Daarom is de SP tevreden en niet blij: Het is triest dat een groep Schiedammers een overheidsmaatregel nodig heeft om met het openbaar vervoer te kunnen reizen. En we hebben voor de groep die net boven de 110% norm zit en het eigenlijk ook nodig heeft niets kunnen regelen.

Het komt goed uit dat de gemeente dit kan financieren uit de Klijnsma gelden maar het belangrijkste is dat een groep Schiedammers weer iets mobieler is.