KANDIDAATSTELLING SCHIEDAM VOOR GLAZENHUIS

26 april 2015

KANDIDAATSTELLING SCHIEDAM VOOR GLAZENHUIS

Serious Request en het Rode Kruis organiseren ieder jaar vlak voor Kerst een inzamelingsactie doormiddel van het Glazen Huis. Goede doelen die onze steun en aandacht verdienen.

Echter het organiseren van dit evenement vraagt heel wat inspanningen van een stad en kost veel geld. De gemeente moet 3FM 175.000 euro betalen om het Glazen Huis te mogen organiseren. En met alle andere kosten verwacht Schiedam dat dit evenement de gemeente 715.000 euro gaat kosten. Reden om nog even na te denken of je dit evenement naar Schiedam wilt halen.

Er zijn veel Schiedammers die de crisis dagelijks voelen en veel organisaties en instellingen in onze stad moeten het met minder subsidie doen. Wel heeft het college, omdat de financiƫle huishouding op orde is, de financiƫn voor dit evenement rond. Er hoeft niet voor bezuinigd te worden.
Het organiseren van het Glazen Huis zorgt wel voor wekenlang aandacht in de landelijke media en het trekt veel mensen naar de stad. De horeca en andere ondernemers kunnen hiervan profiteren. De SP vindt het als losstaand evenement erg duur. Wij vinden dat het moet passen in de onlangs aangenomen kadernota stadsmarketing Schiedam. De stad promoten en aantrekkelijker maken voor grotere groepen mensen zodat die de stad nog eens bezoeken of er zich vestigen.
Om te controleren of het organiseren van het Glazen Huis echt een succes is hebben we samen met D66, PvdA, VVD en CDA een motie ingediend die het college vraagt om kengetallen op te nemen zodat we achteraf kunnen vaststellen in welke mate de positieve effecten die bij de overwegingen zijn genoemd zijn opgetreden. En in deze motie vragen we het college aan te geven hoe er wordt omgegaan met relevante onderwerpen die voor het evenement benodigd zijn of er door veroorzaakt worden.
Deze motie werd in de gemeenteraadsvergadering van 21 april aangenomen. Dit met de toezeggingen van het college kon de SP met het raadsvoorstel Kandidaatstelling Schiedam voor het Glazen Huis instemmen.