Raadsvergadering 28 oktober 2014

2 november 2014

Raadsvergadering 28 oktober 2014

Verslag van de SP bijdrage tijdens de gemeenteraadsvergadering op 28 oktober 2014.

Aan de orde kwam het vaststellen van Kadernota Jeugd 2015-2019, Verordening Jeughulp 2015, Kadernote WMO en Wpg 2015-2012019…. Dit was de “maiden speach” van onze raadslid Hakan Küçük:

Voorzitter,

De bezuinigingsdrift van de huidige regering is de reden dat de kadernota's en verordeningen jeugdzorg en WMO vandaag op de agenda staan.

De bezuinigingsdrift van de huidige regering waar € teken de menselijke maat vervangt, heeft ertoe geleid dat Schiedam noodgedwongen, in een tempo, dat op de Olympische spelen de 100 meter record zou verbreken, aan het voorbereiden is geslagen voor de decentralisaties die vanaf 1 januari 2015 ingaan. En dan is de marathon hordelopen nog niet eens begonnen.

De teams die zich inzetten en mede door deze inzet de voorbereidingen op schema zijn verdienen de credits. Hierbij onze dank.

SP ziet de ontwikkelingen die de komende jaren zich zullen voordoen en niet te voorspellen zijn, gespannen toe. Het bieden van de juiste zorg, tijdig signalering van negatieve gevolgen en monitoren van kwetsbare Schiedammers, gezinnen,mogelijke vereenzaming, overbelasting mantelzorgers, jonge gezinsleden, vrijwilligers, zorg uitstel door financiële beperkingen zorgbehoevende, waarborging continuïteit van de zorg, waken voor de arbeidsomstandigheden en voorwaarden van professionals zijn de prioriteiten die de SP stelt.

De spilfunctie die de wijkondersteuningsteams toebedeeld krijgen zal vanaf 1 januari een steeds belangrijkere rol gaan spelen. De signalerende, preventieve en lerende vermogen van de wijkondersteuningsteams zal de invulling van deze rol in de wijken versterken.

Met de afspraken die bij de coalitievorming zijn  gemaakt,Zal de klap die vanuit den haag uitgedeeld wordt op de zorgbehoevende getracht worden te verzachten. Afgesproken is dat er financiële middelen gereserveerd zijn, dat niemand tussen wal en schip zal vallen en de continuïteit van zorg zal worden gewaarborgd.

Deze afspraken zijn prijzenswaardig in tegenstelling tot de asociale bezuinigingen van de regering op kwetsbare groepen. Deze afspraken geven de sociale gezicht van Schiedam weer.

SP is voorstander van zorg dichterbij de mensen wanneer dit op een manier gebeurt waar de menselijke maat leidend is.

Het volgende punt op de agenda was Sluiten grondovereenkomst met Argos Management BV.

Zoals iedereen weet is de SP principieel tegen verkoop van de gemeentelijke gronden, we houden vast aan het erfpacht principe . Een gemeente die haar grond verkoopt, verkoopt haar zeggenschap. Anderzijds ziet de SP wel het belang in om het Schieveste gebied te kunnen ontwikkelen. We zien de komst van een bioscoop als een verrijking voor Schiedam en we hopen dat het onze stad levendiger zal maken. Tevens hopen wij dat de komst van een bioscoop andere investeerders zal aantrekken. Wat de gevolgen voor de Wenneker Cinema met de nieuwe bioscoop zullen zijn dat moeten we nog afwachten.

Daarom zal de SP bij uitzondering nu haar bezwaren tegen verkoop van gemeentelijke grond opzij zetten.
We rekenen erop dat dit een uitzondering blijft en geen precedent voor de toekomst schept.

Met het Uitvoeringsprogramma Binnenstad heeft de SP fractie ingestemd. Wat niet wil zeggen dat we klakkeloos akkoord gaan met alle komende projecten. Deze zullen een voor een door onze fractie beoordeeld en getoetst worden.

Dit is bijdrage van Theo Wijmans op dit punt:

Voorzitter

De SP is blij met het uitvoeringsprogramma Binnenstad 2015-2018. Een realistisch kijk, de levendigheid in het centrum komt niet alleen meer of niet voor het grootste gedeelte door de detailhandel, maar moet het van andere initiatieven hebben. Dit sluit niet alleen aan bij de “Schiedamse” situatie van grote winkel leegstand maar op de landelijke trend dat het koop en winkel gedrag van de mensen veranderd. Toch vindt de SP in dit uitvoeringsprogramma weinig aandacht is voor de velen kleine zelfstandigen die in het centrum voor levendigheid hebben gezorgd. Hardwerkende mensen die het, vooral de laatste jaren, heel zwaar hebben en met moeite rond kunnen komen.

Met dit uitvoeringsprogramma is heel veel geld gemoeid en we zullen bij de zomernota van volgend jaar kritisch naar de geplande uitgaven en projecten kijken. Wel bevreemd het ons nu al dat er niet een relatief klein bedrag is uitgetrokken om de openingstijden van de parkeer ruimte Nieuwe Passage te verruimen. En het is toch wel heel slecht dat de fietsenstalling op de Koemarkt verdwijnt zonder dat daar direct een nieuwe fietsenstalling voor open gaat.

We wachten de leegstandsverordening af die per 1 januari 2016 in kan gaan. Wel gaan we er van uit dat als deze verordening niet het gewenste resultaat oplevert het college in “Den Haag” gaat pleiten voor het aanpassen van de wet waardoor leegstand niet meer tot fiscaal voordeel kan leiden.

In bijlage C van deze notitie wordt een opsomming gegeven van projecten en initiatieven waar nog geen financiële dekking voor is. Betekend dat deze projecten nog onzeker zijn. En hoe komt het dat er voor de initiatieven nog geen geld is gevonden? Is er een prioriteiten lijst?

De SP is blij met de initiatieven en hoopt dat het uitvoeren van deze nota Schiedam uit de neerwaartse spiraal haalt van leegstand en teruglopende bezoekers aantallen.