Verkiezingsmarkt op de WAP Avond Nieuwland

6 maart 2014

Verkiezingsmarkt op de WAP Avond Nieuwland

Dinsdag 4 maart tijdens de avond van het Wijk Actie Programma in het Lyceum Schravenlant werd er een verkiezingsmarkt georganiseerd.

Veel politieke partijen waren aanwezig. En er waren veel bewoners van Nieuwland. De SP kandidaat gemeenteraadsleden hebben veel mensen aan hun tafel gehad. En interessante gesprekken met ze gehad.

Woonplus directeur Bob Venhzuizen en wethouder Mario Stam presenteerden de avond. Veel vrijwilligers van allerlei groepen en organisaties werden door hun geïnterviewd en konden hun verhaal vertellen. Veel inzet van vrijwilligers. Maar wat vrijwel iedere vrijwilliger de partijen meegaf was dat het niet gaat zonder professionals. Iedereen maakt zich zorgen over hoe het gaat als een organisatie alleen op vrijwilligers draait.

De SP maakt zich er ook zorgen over dat professionals vrijwel overal worden wegbezuinigd. We wachten nog steeds op de visie nota van het college over het vrijwilligerswerk. Gelukkig blijken er veel vrijwilligers te zijn. Mensen die zich belangeloos voor anderen inzetten. Maar er zijn steeds meer taken die door vrijwilligers gedaan moeten worden. Tegelijkertijd blijkt uit cijfers van het Sociaal Cultureel Planbureau dat minder mensen vrijwilligers werk doen. Daarom moet de gemeente het vrijwilligerswerk goed organiseren. Het vorig jaar opgestarte Steunpunt Vrijwilligers Schiedam is een goed en tot dusver succesvol initiatief. Nu wilt de SP nog de beloofde visie nota die het college beloofd had.