Politiek diner bij MAC Brandersstad

2 maart 2014

Politiek diner bij MAC Brandersstad

MAC Brandersstad organiseerde op donderdag 27 februari een politiek diner in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Voor het diner aanving kregen de gemeenteraadsleden en aspirant gemeenteraadsleden een rondleiding. Tijdens het diner vertelden cliënten van het MAC hun verhaal. Waarom en hoe ze bij het MAC waren terecht gekomen. De mensen hadden verschillende verhalen maar één duidelijke overeenkomst was er. Alle mensen die we gehoord hebben zijn er van overtuigd dat als ze niet bij het MAC waren ze vaker in een instelling zouden zijn opgenomen. Dat ze via het MAC structuur in hun leven hebben gekregen, uit een isolement zijn gehaald en een zinvolle dagbesteding hebben. Ze maken zich dan ook grote zorgen vanwege alle bezuinigingen die er aan komen. Bij het MAC zijn de mensen onder elkaar die functie kan niet door een wijkcentrum worden overgenomen.

De SP deelt die zorgen. De SP is van mening dat wanneer de indicatiestelling, die nu nog door het CIZ gebeurd, naar de gemeente gaat dit niet door ambtenaren dient te gebeuren en al helemaal niet per telefoon of e-mail. De indicatie moet worden gedaan door professionals die gedegen onderzoek doen. Ook deelt de SP de zorgen van de mensen over de bezuinigingen op en afbouw van de sociale werkvoorziening. Mensen die via de sociale werkvoorziening hun bijdrage aan de samenleving leveren en zo aan hun eigenwaarde werken door geld te verdienen komen aan de zijkant te staan. Veel van deze mensen zullen in het reguliere bedrijfsleven niet aan de bak komen. Zeker niet op een moment dat er dagelijks nog 300 mensen hun baan verliezen. Veel mensen kunnen alleen functioneren in een vertrouwde en beschermde omgeving. De grote druk in het bedrijfsleven en mogelijk pesterijen daar kunnen ze niet aan. Slechts enkelen zullen het daar redden. Dat wil niet zeggen dat je de mensen niet moet stimuleren. Laat de mensen leren, cursussen volgen en diegenen die dat willen begeleid ergens anders werken. Het zelfde geld ook voor begeleid wonen.

Als alle begeleiding vanuit de AWBZ verdwijnt vrezen we voor mensen die nu op zichzelf wonen. Als hun administratie niet wordt gedaan, betalingen geregeld kan een groep mensen niet meer op zichzelf wonen. Dat veroorzaakt veel menselijk leed en is uiteindelijk niet goedkoper voor de samenleving. Net zomin als het bezuinigen op instellingen als het MAC een korte termijn bezuiniging is. De extra opnames als de mensen niet meer bij het MAC terecht kunnen kosten uiteindelijk meer geld en veroorzaken veel menselijk leed.