WETHOUDER LOOPT MEE MET THUISZORG

6 februari 2014

WETHOUDER LOOPT MEE MET THUISZORG

Samen met gemeenteraadsleden van SP, CDA en GroenLinks heeft wethouder Johan Grijzen woensdag 5 februari een bezoek gebracht aan thuiszorg organisatie Careyn.

Dit op verzoek van deze drie partijen die zich zorgen maken over de landelijke bezuinigingen op de thuiszorg.

Weia Ros en Trudy van Dinther informeerden de wethouder en raadsleden over de thuiszorg en gaven hun verwachtingen over de thuiszorg als de geplande bezuinigingen van het Rijk doorgaan.

Vervolgens fietsten de wethouder, raadsleden Patricia van Aaken, Jeroen Ooijevaar en Theo Wijmans met een medewerkster van de thuiszorg mee op haar ronde. Zo konden de wethouder en raadsleden niet alleen met eigen ogen zien wat het werk inhoud maar ook van de cliënten vernemen hoe belangrijk dit werk is.

Wethouder Grijzen: “Het is duidelijk dat dit werk heel belangrijk is voor de cliënten. Niet alleen wordt het huis schoongemaakt, maar ook boodschappen gedaan, en is de thuishulp een aanspreekpunt en hulpbron.”

Patricia van Aaken: “Hieruit blijkt dat de eenzaamheid onder de mensen zonder thuishulp veel groter zou zijn.

Theo Wijmans: “We leerden wel dat thuiszorg veel meer is dan schoonmaken alleen en dat een schoonmaakbedrijf die dit werk wilt overnemen nooit die zorg en aandacht aan de mensen kan geven als de thuiszorg medewerkers doen.”

Jeroen Ooijevaar: “Zonder de thuiszorg kunnen er minder mensen zelfstandig blijven wonen.”

De drie partijen willen dat er in de toekomst, als er over bezuinigingen op zorg  of wanneer er weer over een aanbesteding in Schiedam wordt gesproken,  rekening wordt gehouden met het belang van de thuiszorg voor de cliënten en de samenleving.

Ook hebben de drie partijen er argumenten bij om met het Schiedams Zorg Comité bij de regering te protesteren tegen de afbraak van de thuiszorg.