Theo Wijmans bij eerste verkiezingsdebat

14 februari 2014

Theo Wijmans bij eerste verkiezingsdebat

Woensdag 12 februari was het eerste verkiezingsdebat. Dit werd georganiseerd door de Stichting Pameijer. Een groot gedeelte van het publiek bestond uit, bezorgde, cliënten van Pameijer.

De bezorgdheid kwam ook in de discussie naar voren. Mensen maken zich druk om beschermd werken, begeleid wonen, thuiszorg, dagbesteding, begeleiding. Allemaal zaken die nu onder druk staan als gevolg van regeringsmaatregelen. Wel allemaal dingen die voor de ‘zwakkere’ in de samenleving van het grootste belang zijn om zo zelfstandig mogelijk te leven en de regie in eigen handen te houden. De SP pleit al jarenlang voor kleinschalige hulp in de wijken en buurten.

De SP is van mening dat deze groep mensen niet buiten de boot mogen vallen. Schiedam zal de zorg zo efficiënt mogelijk moeten organiseren om deze mensen waar mogelijk te ontzien. Zo kan er op van alles bezuinigd worden maar zorg en armoede beleid moeten zoveel mogelijk ontzien worden. Al het zorggeld moet worden geoormerkt, mag niet aan andere dingen besteed worden. En zo nodig moet de gemeente geld uit de algemene middelen vrij maken voor dit beleid. Dat kan dan ten koste gaan van allerlei risico volle- en prestige projecten.

Ook de SP zal moeten bezuinigen maar niet ten koste van de zwakkeren. Maar ook de SP kan niets beloven. We weten niet wat voor regels en bezuinigingen er nog uit Den Haag komen. Wel zullen we ons lokaal voor deze mensen inzetten en landelijk protesteren tegen het afbraak beleid en de onzekerheid waar al deze mensen nu al jaren in verkeren.