TEGEN GEDWONGEN WERKEN VOOR EEN UITKERING

29 januari 2014

TEGEN GEDWONGEN WERKEN VOOR EEN UITKERING

Het klinkt sympathiek; voor wat hoort wat. Maar toch is het niet zo simpel. De SP vindt dat iedereen die werkt tenminste het minimum loon moet verdienen.

Nu zien we dat een aantal gemeenten, nog voor de participatie wet ingaat, al mensen met een uitkering gedwongen aan het werk zet, voor een uitkering. In een stad als Rotterdam leidt dat ertoe dat uitkeringsgerechtigden het werk van mensen in de stadsreiniging of thuiszorg innemen. Met meer werkeloosheid tot gevolg.

In Amsterdam wilt de gemeente dat niet maar daar moeten de mensen voor hun uitkering het meest onzinnige werk doen. En is er weinig verschil tussen uitkeringsgerechtigden en mensen met een taakstraf. Dat was de reden dat de SP tijdens de gemeenteraadvergadering van 19 december hier, als enige partij, tegen stemde.

Nu de participatiewet toch iets wordt versoepeld heeft de SP de volgende raadsvragen:

• Is het college op de hoogte van het voornemen van de regering om aan de gemeenten over te laten of ze al dan niet een tegenprestatie vragen voor een uitkering?
  • Zo ja, is het college bereidt om een nieuw voorstel naar de gemeenteraad te sturen waarin artikel 6 e, daarin wordt geregeld dat uitkeringsgerechtigden voor hun uitkering werk verrichten,  wordt geschrapt?