Interview Buurt 15

26 januari 2014

Interview Buurt 15

Een gesprek met Barbara van Wijnen en Nel van Wiel, in de buurt bekend als Tante Nel.

De aanleiding om tot een actie te komen was de zeer slechte staat van woningen in onze Buurt 15, ook bekend als de Wetenschappersbuurt in Schiedam Oost, en de extra huurverhogingen, zegt Barbara.

In 2012 hadden we een brief van Woonplus ontvangen over de sloop van de woningen in onze buurt, maar in 2013 wisten we nog steeds niets over de precieze data van het slopen. We kregen allemaal wel een extra huurverhoging ondanks dat Woonplus de woningen alleen ‘wind- en waterdicht’ zou houden en al jaren helemaal geen onderhoud meer deed.

We hadden toen wel veel handtekeningen opgehaald om samen tegen die huurverhogingen te protesteren, maar dat heeft niets uitgehaald, voegt Tante Nel toe.

En toen bij mij de plafond platen naar beneden donderden en ik de scheuren onder die platen zag, dacht ik: nu is het klaar. We moeten iets doen.

Na tevergeefs te hebben aangeklopt bij BVSO en  Woonplus sprak Jolanda van Wijnen in bij de raadscommissie om eindelijk aandacht voor onze problemen te vragen. Dat is goed gelukt. We kregen opeens de nodige interesse van ‘de politiek’ en ’t waren vooral de SP en GroenLinks die met ons meedachten en ons hielpen met verdere acties.

Eerst heeft de SP grondige enquête in de buurt gehouden om de vele gebreken en hoe de buurt er over denkt te verzamelen. Daarna sloot GroenLinks zich aan en hielp met het ontwerpen van posters over te hoge huren voor de krotten waar wij in wonen, die wij in de hele buurt hebben opgehangen. Nadat we de resultaten van de SP enquête aan de wethouder hebben overhandigd en hem een taart met een prachtig ingestort huis aanboden, is alles in versnelling geraakt. Eerst volgde een periode met artikelen in het AD, die soms verwarrend waren maar uiteindelijk hebben we nu toch een duidelijke brief van Woonplus ontvangen met precies omgeschreven wanneer welk blok huizen aan de beurt is voor de sloop en in welke fazen dat alles gaat gebeuren. De eerste bewoners moeten/ kunnen al in januari 2015 uitverhuizen, waaronder wij in de Fultonstraat.

En hoe het nu verder gaat ? ja, bijna iedereen wil graag naar onze buurt terug komen, omdat we hier al heel ons leven wonen en familie, vrienden en kennissen hebben. Maar de huren gaan natuurlijk omhoog en niet zo weinig, dat zal wel z’n 200 euro meer kunnen worden en dat zal niet voor iedereen makkelijk te betalen zijn. En misschien krijgen sommigen dat wel goed naar de zin in een andere wijk.

Er komen hier sociale woningen terug, eengezinswoningen, maar ook koophuizen en duurdere huizen. Er zijn natuurlijk ook kleinere woningen nodig voor mensen die alleen zijn, zoals Tante Nel zijn er veel, en ook jongeren die op zichzelf willen gaan wonen moeten die kans krijgen.

Er is nu eindelijk een sociaal plan opgesteld, wat er goed uitziet; verhuiskosten worden vergoed, mensen die zelf niet (meer) kunnen behangen, witten, schilderen etc. krijgen voor 200 euro werkuren vergoed.

We zien het allemaal met spanning tegen moet en verwachten het beste van.

We zijn best tevreden zoals dit tot nu toe gegaan is.