Raadsvragen bijstandsgerechtigden

11 april 2013

Raadsvragen bijstandsgerechtigden

Recent zijn bijstandgerechtigden een aantal keren in het nieuws geweest. Op maandag 25 maart was er een publicatie over een bijstandsgerechtigde die door de rechter in het gelijk is gesteld omdat de gemeenschappelijke dienst sociale zaken van de gemeenten Vlissingen, Middelburg en Veere de man een contract hadden gevraagd te tekenen om een jaar lang 32 uur per week niet nader omschreven werkzaamheden te doen.

De rechter oordeelde dat in de overeenkomst had moeten staan welke werkzaamheden de man had moeten verrichten. Met 32 uur per week overschreef de gemeente ook de normen voor de tegenprestatie en er werd ten onrechte geen rekening gehouden met leeftijd, opleiding en werkervaring.

Op 27 maart is een publicatie verschenen over Post.nl, een commercieel bedrijf dat volop personeel ontslaat en nu bijstandsgerechtigden gedurende 3 maanden met behoud van de bijstandsuitkering wil laten werken; dit overigens zonder uitzicht op een reguliere baan bij Post.nl. Dat dit voornemen niet uniek is blijkt wel uit het reeds eerder wereldkundig gemaakte bericht, dat in Rotterdam ontslagen medewerkers in de thuiszorg worden vervangen door bijstandsgerechtigden.

Het bovenstaande leidt voor de fractie van de SP tot de volgende (informatieve) vragen:

1. Heeft de bovengenoemde rechterlijke uitspraak gevolgen voor Schiedam?

2. Zijn er in Schiedam ook bijstandsgerechtigden die dergelijke ruime contracten moeten ondertekenen?

3. Zo ja:

a. wat is dan de aard van de werkzaamheden en wat is de duur van de te plegen inzet?

b. wordt er in Schiedam wel rekening gehouden met werkervaring, opleiding en leeftijd?

4. Doen bijstandsgerechtigden vrijwilligerswerk of werkervaring op in functies die in het verleden gewone betaalde banen waren, of banen die dat nu zouden kunnen zijn?

5. Werken Schiedamse burgers op dezelfde basis als bedoeld onder 4. bij commerciƫle bedrijven of instellingen? Zo ja, betalen die bedrijven of instellingen dan de mensen die de inzet plegen of aan de gemeente? Hoe groot is de kans bij die commerciƫle bedrijven of instellingen op een gewone/reguliere betaalde functie voor betrokkenen?

6. Is onze verwachting juist dat het college niet zal meewerken aan constructies zoals in Rotterdam worden overwogen?