Gemeenteraad oktober 2012

10 november 2012

Gemeenteraad oktober 2012

Hier een verslag van de SP gemeenteraadsfractie.

Voor de oktober cyclus van de gemeenteraad Schiedam was er een korte agenda.

Careyn
Op de agenda stond Careyn. Dit punt werd tijdens de commissie vergadering naar voren gehaald vanwege de grote publieke belangstelling. De tribune zat vol met medewerkers van Careyn die met spandoeken hun ongenoegen over de gang van zaken lieten blijken. De SP steunt de medewerkers van Careyn al vanaf het moment dat ze door hun werkgever geïnformeerd werden. Ze hadden de keus of minder salaris of ontslag. Een gevolg van de marktwerking en aanbesteding.

Opvallend was de raadsbrede steun voor de medewerkers van Careyn. Het college zal, via de ROG, het gesprek aangaan met Careyn. Maar het contract is getekend en de overheid mag zich niet met bedrijfsinterne aangelegenheden bemoeien.

Als SP zijn we van mening dat er een contract tussen de gemeente en Careyn is over de te leveren zorg door Careyn. Die moet van niveau HH2 zijn. Als de medewerkers nu in schaal HH1 terug gezet worden betekend dat er minder zorg wordt geleverd. HH1 medewerkers zijn er voor huishoudelijk werk en niet voor zorg. Volgens de SP contract breuk. Careyn had, behalve de eigen medewerkers die niet voor een lager salaris willen werken, ook de gemeente de schuld gegeven. Die betaalt volgens Careyn te weinig. Wat hierbij vreemd is is dat Careyn zelf voor dit bedrag heeft ingeschreven. En het contract is pas op 1-1-2012 ingegaan. Careyn moet op dat moment al hebben geweten dat het verkrijgen van de aanbesteding niet winstgevend is.

Careyn zelf maakt flinke winst. Nu wordt de rekening bij het personeel en de overheid (dus ons allemaal) neergelegd. Als mensen ontslagen worden betekend dat er meer mensen van een uitkering gebruikmaken. Maar ook als het personeel minder gaat verdienen betekend dat voor een aantal mensen dat ze bij de gemeente moeten aankloppen voor een aanvullende bijstand uitkering. En dan is er nog de onrust onder de cliënten die hun vaste hulp zullen gaan missen. Niet alleen heeft het personeel een verzorgende en sociale taak maar ook een signaliserende taak omdat zij hun cliënten kennen en vaak als eerste merken als er iets mis is. Namens de gemeenteraad wordt er een brief aan Careyn gestuurd waarin haar ongenoegen wordt meegedeeld en gevraagd de genomen maatregelen terug te draaien.

Zwembaden
Toekomstvisie zwembaden stond op de agenda. Het is goed dat er een visie is voor de zwembaden maar we maken ons enigszins zorgen over het feit dat er nergens een zwembad kostendekkend wordt geexploiteerd. De kans dat een marktpartij tijdens de rit taken afstoot om geld te besparen of bij de gemeente aan komt kloppen om meer geld is dan ook niet denkbeeldig. Daarom is het wachten op de nota van uitvoering waarin dit dichtgetimmerd moet zijn.

Cultuur
Een ander punt was de cultuur visie 2013-2016. De SP kan zich in de uitgangspunten vinden en begrijpt dat er is gekozen voor een kortere doorlooptijd dan 10 jaar. Dit vanwege de onzekere situatie waarin de gemeente zich bevindt. Wel heeft de SP haar zorg uitgesproken over de toetsingkaders. Hierin wordt gesteld dat instellingen een groot en breed publiek dienen te bereiken. De SP vreest dat dit kan leiden tot een éénzijdig aanbod gericht op de grootste gemene deler. Kortom dat de tentoonstellingen en voorstellingen allemaal op elkaar gaan lijken om maar een zo groot mogelijk publiek te trekken. Een kleine discussie was er nog tussen D’66 en SP over het Stedelijk Museum. D’66 is van mening dat er het museum meer moet doen om Schiedammers naar het museum te trekken. SP is van mening dat het goed is als meer Schiedammers het museum bezoeken maar dat het museum nu tot de top van Nederland behoort en die positie niet in gevaar mag worden gebracht.

Bijdrage mbt de begroting 2013

Voorzitter
Schiedam als gemeente heeft het al niet makkelijk. Relatief weinig draagkrachtige inwoners. Leegstand van winkels en armoede. En de crisis dwong reeds tot extra bezuinigingen vanwege minder inkomsten en stijging van de uitgaven. De SP is daarom blij dat het uitgangspunt bij deheroverwegingen is om de kwtsbaarste groepen zoveel mogelijk te ontzien. En enkele belangrijke minimavoorzieningen ongewijzigd te laten. Helaas heeft de verkiezingsuitslag niet geresulteerd in een regering die gemeenten verlichting biedt. Integendeel! Gemeenten hebben al gaandeweg steeds meer de verantwoordelijkheid voor het inkomen en de zorg van de meest zwakkeren in de samenleving gekregen zonder veel mogelijkheden om iets extra’s te vragen van de rijkere mensen en grote bedrijven. En deze regering doet er nog een schepje aan verantwoordelijkheden en bezuinigingen bovenop.

Als het gaat om geld: “wordt het BTW compensatie fonds afgeschaft, moeten gemeenten gedwongen bankieren via de schatkist, wordt het gemeentefonds aangeslagen voor zaken als onderwijshuisvesting en peuterspeelzaalwerk en wordt er een financieel voorschot genomen op een eventuele schaalvergroting.”Aldus de Vereniging Nederlandse Gemeenten die spreekt van een ‘flinke greep in het gemeentefonds’ door de nieuwe regering. Daarnaast worden zaken als de thuiszorg bijna geheel afgeschaft, de wet werken naar vermogen onder een andere naam ingevoerd (participatiewet) en misschien wel het belangrijkste: gemeenten als Schiedam met minder dan 100.000 inwoners worden waarschijnlijk financieel gedwongen om te fuseren met anderen gemeenten. Wat ons betreft moet dit college zich niet zondermeer bij het regeerakkoord neerleggen en in actie komen tegen de vele onzalige plannen; net als destijds bij de A4 de gemeente in actie kwam.

Daarnaast zou het goed zijn als dit college tijdens deze begrotingsbehandeling toch een eerste indicatie kan geven wat de mogelijke gevolgen zijn van de regeringsplannen voor de begroting van Schiedam en hoe de gevolgen op te vangen. Concreet heeft het college geld gereserveerd in deze beroting in afwachting van welke bezuinigingen een nieuwe regering zou brengen. Is dat voldoende op basis van de inschatting die de VNG heeft gemaakt? Is er anders ruimte in de reserve om deze op te vangen zonder extra bezuinigingen. Het weerstandsvermogen is nu gecategoriseerd als ruim voldoende. Hoeveel geld valt vrij te spelen door genoegen te nemen met een ‘voldoende’ weerstandsvermogen? Naar onze mening zijn buffers er om in mindere tijden aan te spreken en niet om ze te versterken.

Naast de regeringsplannen hangt ons inziens ook het tuneldak A4 en aanpalende projecten als een grote donkere wolk boven deze begroting. Zo wensen we geen financiele riskante avonturen met nieuwe prestigeprojecten. Schiedam betaald vandaag nog steeds de prijs voor mislukte projecten. Het voorgenomen stedelijk verhuiscircus waarbij sportvelden worden verplaatst naar het A4 tunnendak de vrijgekomen grond te bebouwen, lijkt ons wederom een riskante operatie, zeker in het huidige economische klimaat. Bovendien komt het groen onder druk te staan en zijn er voldoende braakliggende terreinen waar huizenbouw kan plaatsvinden. We gaan hier de discussie niet verder overdoen maar vinden het onbevredigend dat in de begroting dit project is opgenomen als 1 van de 3 prioriteiten die zoveel mogelijk met bezuinigingen moet worden ontzien. Geldt dit beleidsvoornemen ook voor toekomstige bezuinigingsrondes? We vinden het ook raar dat het college heeft besloten tot dit speerpunt zonder zelf ook kennelijk de financiele risico’s te kennen.

Ook willen we niet te veel geld en inzet spenderen aan stadspromotie, het tweede speerpunt. Schiedam is een prachtige stad met mooie stadskern en een museum dat tot de top van Nederland behoort en de ambitie om die potentie verder te benutten delen we. Maar zoals we vorige week uit de media hebben kunnen vernemen wordt er, landelijk, veel geld aan stadspromotie gespendeerd en is de opbrengst hiervan heel weinig of niet meetbaar.

Het derde speerpunt steunen we van harte, namelijk de terechte belofte zwakkeren zoveel mogelijk te willen ontzien bij de bezuinigingen en de voorzieningen voor hen op pijl te houden.
We zijn wel teleurgesteld dat een voorziening als de Rotterdampas niet voor de minima gehandhaafd kan worden. Deze pas is bij uitstek een goedkope manier om te zorgen dat minima niet in een isolement terecht komen en kunnen genieten van bijvoorbeeld zwemmen, musea en nog meer zaken waarmee ze onder de mensen komen. Als meedoen aan de Rotterdampas te duur is, zou er ons inziens gekeken moeten worden naar het vergorten van de toegang tot de door de gemeente gesubsidieerde instellingen, zoals de diverse Schiedamse musea en zwembaden. Is de gemeente daartoe bereid?

Dan de re-integratie naar werk. Dat is heel belangrijk, maar het zijn lastige tijden. Het college maakt een bepaalde inschatting van het aantal dat uit de bijstand werk vindt en daarmee minder drukt op de begroting. Tot nu toe valt de realisatie alleen maar tegen. Het college doet voorkomen dat de schuld ligt bij Baanbrekend door er nadere afspraken mee temaken. Volgens ons zijn er gewoon te weinig banen. En wat gebeurt er dan. Gaat het dan ten koste van het budget voor re-integratie?

Om veel bezuinigingen maken we ons zorgen zoals bijvoorbeeld die op het budget buurtbemiddeling, sociale wijkaanpak en opbouwwerk. Speciale aandacht vragen we hier voor de sociale raadslieden. Soms is voorkomen beter dan genezen en kunnen bezuinigen de gemeente duur komen te staan. Hoe garandeert dit college dat Schiedammers die in de problemen zitten straks de nodige hulp zoeken in Vlaardingen als ze hier niet meer terecht kunnen? Graag zien we dat het instituut sociale raadslieden voor Schiedam behouden blijft omdat het zijn nut al vele malen bewezen heeft. En daarmee niet alleen mensen geholpen hebben maar ook de gemeenschap voor extra overlast en kosten behoed heben.

Tot slot lijkt ons een versobering van onze eigen beloning zeer gepast nu de gemeente zulkt offers vraagt van haar eigen bevolking. Daarvoor zullen we wederom een motie indienen om de vergoeding voor gemeenteraadsleden te versoberen.