Thuiszorg perikelen

19 oktober 2012

Thuiszorg perikelen

Het was rumoerig op de publieke tribune tijdens de commissievergadering, dinsdag 16 oktober. De vrouwen en een enkele man werkzaam in de thuiszorg bij Careyen vroegen aandacht voor hun arbeidspositie.

Verschillende insprekers vertelden waarom zij daar waren en de aandacht opeisten van de gemeenteraadsleden.

Careyn wilt het toch al niet riante salaris van de thuiszorgers met 25% verlagen naar € 10,27 bruto!, per uur en als je dat niet bevalt kun je opstappen. Ook de cliënten dreigen hiervan de dupe te worden, ze verliezen hun vertrouwde hulp en mensen die wat meer aandacht nodig hebben zoals beginnend dementerenden, verslaafden e.d. zullen het moeten doen met wat schoonmaakhulp, dat terwijl Careyn het afgelopen jaar 8,6 miljoen euro winst maakte en er een directeur is aangesteld voor het leuke salaris van € 270.000 p. jaar, plus een autootje van € 60.000.

Caryen beweert onder druk van de markt voor een te lage prijs te hebben ingeschreven, anders had de gemeente Schiedam hun het werk niet gegund. Opnieuw zien we dus de gevolgen van de door rechtse partijen zo geroemde markt werking; de markt doet zijn werk, maar wel over de ruggen van degene die het werk verrichten.

Bij monde van wethouder Grijzen waste de gemeente Schiedam zijn handen in onschuld, dit was een arbeidsconflict en de gemeente was daar niet verantwoordelijk voor. Zo eenvoudig ligt de zaak echter niet, als opdrachtgever heeft de gemeente wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid en zij dient de kwaliteit van de zorg te bewaken.

Mevr. Winterswijk (88 jr.) cliënte van de thuiszorg verklaarde zich solidair met de mensen van de thuiszorg en was bovendien bang dat zij de dupe zou worden als de kwaliteit en de duur van de zorg naar beneden zou gaan.

De SP staat vierkant achter de rechtvaardige eisen van de werkers in de thuiszorg, hun belangrijke werk , waar zoveel mensen van afhankelijk zijn verdient een fatsoenlijke beloning.