visie van de SP op de Zomernota 2013

30 juni 2012

visie van de SP op de Zomernota 2013

De bezuinigingsdrift van het kabinet Rutte heeft flinke schade aangebracht aan de economie. Het laat de bevolking de prijs betalen voor de ellende die de banken en speculanten hebben aangericht. De rekening wordt voor een belangrijk deel bij gemeenten neergelegd.

Terwijl gemeenten steeds meer taken van de Rijksoverheid hebben overgenomen, zoals de uitkeringen en zorg, waar mede door de crisis een groter beroep op wordt gedaan. Schiedam heeft hierdoor dalende inkomsten en oplopende uitgaven.

Het gemeentebestuur heeft de intentie om de zwakkeren in Schiedam zoveel mogelijk te ontzien en heeft in deze zware opgave onze steun. Echter de keuzes van het gemeentebestuur kunnen wat de SP betreft nog scherper en socialer.

Het voornemen om de lasten voor alle burgers niet te verhogen, moet er niet toe leiden dat mensen afhankelijk van gemeentelijke zorg en uitkeringen de prijs betalen. Die worden door het landelijk beleid al hard getroffen.

Ook de wens om de reserves te versterken, lijkt ons in de huidige periode ongepast. Reserves spreek je aan in slechte tijden en versterk je pas in goede tijden.

Tot slot moet een pas op de plaats worden gemaakt met grote risicovolle projecten als rond het dakpark A4 en de bijbehorende verschuiving van sportvelden en nieuwbouw. Daar is dit het moment niet voor gezien de kwetsbare Financien, de problemen op de woningmarkt en de in het verleden gebleken gebrekkige bestuurlijke kracht om dergelijke complexe projecten in goede banen te leiden, zoals Schieveste.

Schiedam moet doen wat de regering nalaat: zorgen dat we op een zo sociaal mogelijke wijze deze crisis doorkomen. De SP zet in de verkiezingscampagne in op een regering die straks Schiedam daarbij helpt in plaats van tegenwerkt.