Verslag gemeenteraad

4 juni 2012

Verslag gemeenteraad

Hier een verslag van de SP inbreng bij de gemeenteraad mbt de reserve sportfonds, het rapport ‘Inventarisatie in het Sociaal Domein’, wateroverlast in West en de raadsvergoedingen.

In de commissievergadering Samenleving en Bestuur was de SP, net als bijna alle andere fracties, er op tegen om geld uit de reserve sportfonds te halen. Het was de bedoeling van het college om het grootste gedeelte van dit bedrag te gebruiken voor extra personeel dat nu nodig is voor de realisatie van het project Park A4 en ontwikkellocaties. Het nieuwe sportpark op het tunneldak A4. De wethouder trok hierop het voorstel terug. Dit voorstel werd nog wel besproken tijdens de vergadering van de subcommissie sport op 29 mei. De SP is tegen dit voorstel, niet alleen omdat het slecht onderbouwd is en we tegenstander van de A4 en het sportpark op het tunneldak van deze snelweg zijn, maar er is aangekondigd dat het gemeente personeel met tien procent moet krimpen in het kader van de bezuinigingen. Dan is het vreemd om extra geld voor personeel vrij te maken. De SP stelde daarom aan de wethouder voor om eerst binnen de gemeentelijke organisatie te kijken of er van een andere afdeling iemand kan worden overgeplaatst.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 31 mei bood tijdens het vragenuur Coby de la Rie namens SP, GroenLinks en Partij van de Arbeid de ‘Inventarisatie in het Sociaal Domein.’ aan het college en de gemeenteraad aan. Dit stuk bevat de conclusies en aanbevelingen van een werkgroep van de bovengenoemde partijen over de gevolgen van bezuinigingen en veranderende wetten en regels op het gebied van het sociale domein. Dit rapport is het resultaat van een groot aantal gesprekken en interviews die de werkgroep had met verschillende organisaties en instellingen tussen januari en april van dit jaar. Aan de hand van dit stuk willen de partijen moties indienen bij de begroting. Wel zijn we inmiddels door de actualiteit ingehaald: het kabinet is gevallen en verkiezingen komen eraan.
Voor het vragenuur had ook de SP zich aangemeld. Bewoners van de Sint Liduinastraat en omliggende straten in Schiedam West hebben bij hevige regenval zoals op 2 mei j.l. last van water dat uit het riool hun woningen instroomt. Ondanks een toezegging tijdens een bijeenkomst in de Erker op 2 november vorig jaar hebben de bewoners niets meer vernomen van de gemeente. Ook de PvdA bleek zich voor het zelfde onderwerp aangemeld te hebben. Daarom voerde Menno Siljee over dit onderwerp namens de SP en PvdA hierover het woord. De wethouder antwoordde dat er al onderzocht werd wat de redenen was van de wateroverlast op 2 mei, dat er naar de aansprakelijkheid gekeken zal worden en bewoners geïnformeerd zullen worden. De SP benadrukte dat de betreffende bewoners in eerste instantie willen dat er iets aan de situatie veranderd. Ze kijken met angst en beven naar het weerbericht en er zijn mensen die niet op vakantie durven.

De SP kon zich vinden in het voorstel van het college om gezien de veranderende situatie binnen de gemeentelijke organisatie een bestuurskrachtonderzoek in 2013 voor te bereiden. Echter met de voorgestelde kosten kunnen we helemaal niet akkoord gaan. 30.000 tot 50.000 euro + ambtelijke inzet ca. 600 uur = 40.000 euro is volgens de SP veel te duur. Een onderzoek van de Universiteit van Nijmegen, gehouden onder 113 gemeenten, gaf al aan dat het merendeel van deze gemeenten het veel goedkoper deden. Een amendement van PvdA, CDA en D’66 om nog deze raadsperiode een bestuurskrachtmeting te houden konden we steunen.

De verordening rechtspositie raadsleden gemeente Schiedam was geen verhoging van de raadsvergoeding. Het was meer het overnemen van de regeling van de VNG. Dit betekend dat als iedere gemeente dit overneemt alle raadsleden in Nederland een zelfde regeling hebben. Iets waar de SP voor is. Echter in artikel 11 wordt bepaald dat een raadslid dat lid is van een vertrouwenscommissie, rekenkamercommissie of enquete commissie gedurende dat lidmaatschap een vergoeding van 5% krijgt. Gezien deze tijd van bezuinigingen was er een meerderheid die het amendement van de PvdA steunde om dit artikel 11 te schrappen. De SP steunde dit amendement ook. GroenLinks refereerde er nog aan dat de SP en andere partijen bij de begroting al enkele jaren proberen de raadsvergoeding te verlagen en vraagt ons dat bij de volgende begroting weer te doen. Bij de volgende begroting zal de SP weer een voorstel indienen om de raadsvergoeding te verlagen. Als we van inwoners, organisaties, instellingen en ondernemers vragen om te bezuinigen moeten wij het goede voorbeeld geven.

Bijlagen:

• A Inventarisatie stand van zaken in het sociaal domein van de werkgroep Groen Links, SP, Partij van de Arbeid.
  • B Bijlagen van de inventarisatie stand van zaken in het sociaal domein van de werkgroep Groen Links, SP en Partij van de Arbeid.