SP vraagt minister om vernietiging koopzondagenbesluit

21 januari 2012

SP vraagt minister om vernietiging koopzondagenbesluit

De SP Schiedam heeft samen met de besturen en fracties van CDA, AOV, Gemeente Belangen Schiedam en fractie Schoenmakers een brief aan het ministerie van Binnenlandse Zaken geschreven waarin wordt verzocht het gemeenteraadsbesluit over de mogelijkheid tot uitbreiding van de koopzondagen nietig te verklaren.

Volgens ons heeft de gemeente Schiedam oneigenlijk gebruik gemaakt van de toerismebepaling in de Winkeltijdenwet en probeert zij de bepalingen in deze wet te omzeilen. Er wordt niet aangetoond dat in Schiedam sprake is van toerisme met een substantiƫle omvang. Ook wordt een onjuist gebruik gemaakt van de toerismebepaling waarbij het hoofddoel lijkt om grootwinkelbedrijven de mogelijkheid te geven alle zondagen open te zijn.

Bij de kleine winkeliers is geen draagvlak geconstateerd voor meer dan 12 koopzondagen in Schiedam. Met deze stap willen we de diversiteit van de Schiedamse middenstand behouden en daarmee de keuzevrijheid van de Schiedamse consument waarborgen.