Stadsdebat rondom bezuinigingen voor inwoners Schiedam

3 oktober 2010

Stadsdebat rondom bezuinigingen voor inwoners Schiedam

De gemeente Schiedam organiseert op maandag 4 oktober een stadsdebat voor alle inwoners over het thema ‘keuzes maken in gemeentelijk beleid’. Naar verwachting zal de gemeente de komende jaren minder geld ontvangen van het Rijk als gevolg van bezuinigingen. Tegelijkertijd heeft het nieuwe college ambities om de stad verder tot bloei te brengen.

Schiedam moet keuzes maken in gemeentelijke taken.

Het is daarom nodig om keuzes te maken. Keuzes in ambities, keuzes in investeringen en keuzes in de gemeentelijke taken en voorzieningen. Het gemeentebestuur staat voor deze opgave en wil de inwoners van Schiedam betrekken bij dit keuzeproces.

Het stadsdebat vindt plaats in de Grote Kerk van Schiedam. De avond begint met het schetsen van de uitdagingen en keuzes waar het college voor staat. Daarna worden de inwoners uitgedaagd om in de schoenen van de gemeente te treden en aan te geven welke keuzes zij zouden maken als het gaat om gemeentelijke taken en voorzieningen. De avond staat onder leiding van Victor Deconinck.

Een aantal taken die de gemeente uitvoert zijn wettelijk vastgelegd. Bij deze wettelijke taken is door de gemeente onderzocht of deze tegen lagere kosten kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast bestaan er niet-wettelijke taken. Hiervoor geldt dat de gemeente bij de uitvoering daarvan keuzevrijheid heeft. Tijdens het stadsdebat wordt de discussie gevoerd over de niet-wettelijke taken.

Uitkomsten

De uitkomsten van het stadsdebat worden meegenomen in de meerjarenbegroting en het CollegeWerkProgramma 2011 – 2014. In het Collegewerkprogramma beschrijft het college haar ambities voor de komende bestuursperiode om met beperktere middelen te blijven investeren in de stad en inwoners van Schiedam. Ook bevat het maatregelen en verder uit te werken bezuinigingsrichtingen, die ervoor moeten zorgen dat de gemeente Schiedam ook in de toekomst financieel en qua voorzieningenniveau gezond blijft. Het stadsdebat is vrij toegankelijk, begint om 19.30 uur en duurt tot circa 22.00 uur.

Meer informatie vindt u op: www.schiedam.nl/stadsdebat. Hier is ook een internetenquête over het onderwerp te vinden en in te vullen.