Dreigende sluiting zwembad Zuid

29 oktober 2010

Dreigende sluiting zwembad Zuid

Ondanks het onstuimige herfstweer gingen zaterdag 23 oktober een aantal SP-ers, SP raadsleden en het Statenlid Wiel Senden, de wijk “de Gorzen” in.

SP in de Gorzen

Wat leeft er bij de bewoners? Wat gaat goed, wat gaat slecht in de wijk ?

Drie zaken kwamen veelvuldig aan bod: de dreigende sluiting van zwembad Zuid, de hoge kosten van de z.g. wachtgeldregeling voor b.v. ex wethouders, en de beperking van de openingstijden van de gemeentelijke bibliotheek in de wijk of misschien wel de algehele sluiting van dit filiaal.

Vooral de dreigende sluiting van zwembad Zuid wekte veel verontwaardiging onder de Gorzenezen; keer op keer werd er op gewezen dat destijds de bevolking een groot deel van het geld met dubbeltjes en kwartjes bijeen had gebracht om de bouw van het zwembad mogelijk te maken en dat zij dus met recht kunnen zeggen het is ONS zwembad.

Het heeft een belangrijke functie in de wijk. o.a. school- en ouderenzwemmen, en als het bad niet meer up to date is dan is dat vooral te wijten aan de gemeente, die toen er nog genoeg geld was het onderhoud heeft verwaarloosd. Bewonersverenigingen hebben al aangegeven dat zij de strijd aan willen gaan zwembad Zuid open te houden, vanzelfsprekend kunnen zij op de volle steun van de SP rekenen.

Verder zat de uiterst coulante wachtgeld regeling voor b.v. ex wethouders veel mensen als een graat in de keel en wisten ze goed dat het voor gemeente om een bedrag van meer dan 600.000 euro p. jaar gaat.

De te beperkte openingstijden en het kunnen en mogen gebruiken van bibliotheek Zuid zat eveneens veel Gorzenezen dwars.