SP Schiedam trapt af

25 januari 2010

SP Schiedam trapt af

Afgelopen zaterdag vond de start van de verkiezingcampagne van de SP in Schiedam plaats.

SP

Met verschillende interviews, toespraken, muziek en de traditionele tomatensoep liet zij de mensen op straat zien wat zij de komende vier jaar voor Schiedam in petto heeft.

Campagne aftrap

Tweede Kamerlid en SP’er van het eerste uur Remi Poppe werd ondervraagd over de verschillende problemen die de SP in Schiedam wenst aan te pakken. Over de oplopende werkeloosheid zei hij: “Er zijn landelijk miljarden verpilt aan integratiebureaus die werklozen een lullig cursusje gaven zonder zicht op een baan. Gemeenten hebben tientallen jaren nuttig werk wegbezuinigd. Laat ze het geld gebruiken om dat ongedaan te maken.” Volgens Poppe vraagt juist de economische crisis om een sterke SP om te zorgen dat de problemen op een sociale manier worden opgelost.

SP

Het Kamerlid ging ook in op de luchtwaliteit die in Schiedam en regio een van de slechtste is in Europa. Poppe: “Het is stukken beter sinds ik dertig jaar geleden begon met actievoeren, maar met de bezuinigingen op de handhaving ligt het risico van verslechtering op de loer. De band met werknemers van Europoort zijn nu extra belangrijk om alle misstanden snel aan de kaak te stellen.”

SP

De aftrap was het begin van een lange tour langs alle wijken van Schiedam. Lijstrekker Theo Wijmans benadrukte in zijn afsluitende toespraak dat dit niet stopt na de verkiezingen: “Schiedam voert met leegstand en werkeloosheid de verkeerde lijstjes aan. Dat vraagt om een gezamenlijke aanpak, waarbij de burgers voor de SP onze voelsprieten zijn.” De lijstrekker wijst daarbij ook op het symbolische karakter van de aftrap, die in tegenstelling tot die van veel andere partijen op straat plaatsvindt en niet in een achterafzaaltje.