Verklaring van het bestuur van de SP afdeling Schiedam

6 juni 2009

Verklaring van het bestuur van de SP afdeling Schiedam

Het afdelingsbestuur betreurt het zeer dat SP-wethouder Yorick Haan, vier van de vijf SP-raadsleden en drie leden van het afdelingsbestuur hun lidmaatschap van de SP hebben opgezegd en dat de raadsleden en de wethouder hun zetels niet teruggeven aan de SP.
In hun persbericht stellen de opstappers dat er een gebrek aan waardering, ondersteuning en scholing zou zijn vanuit de landelijke organisatie voor de afdeling Schiedam. Ons als bestuur is in ieder geval bekend dat de opstappers hierover nauwelijks contact hebben gezocht met de landelijke organisatie.

Op 13 mei heeft een gesprek plaatsgevonden tussen enerzijds het afdelingsbestuur, de raadsfractie en de wethouder en anderzijds de algemeen secretaris van de landelijke SP en een lid van het landelijke scholingsteam. Bij die gelegenheid zijn deze kritiekpunten besproken. Aan het eind van dat gesprek is afgesproken dat er vanuit de landelijke SP vóór begin juli een reactie richting de SP afdeling Schiedam zou komen.

Een van de zaken waarover op 13 mei gesproken is, maar waaraan in het persbericht voorbij wordt gegaan, is de afdrachtregeling die binnen de SP gangbaar is. Die regeling houdt in dat SP-volksvertegenwoordigers hun financiële vergoeding aan de partij afstaan en in ruil daarvoor een onkostenvergoeding krijgen. Al onze raadsleden kennen de regeling en tekenen daar vrijwillig voor uit solidariteit met de vele vrijwilligers in de SP, die ook niet voor hun inspanningen worden betaald. Zo houden we mensen die het vooral voor het geld willen doen, buiten de deur. Volgens de "opstappers" zou die regeling verouderd zijn en kwalitatief sterke mensen ervan weerhouden om binnen de SP actief te worden. Nu zij onder eigen vlag verder gaan steken de betreffende fractieleden en wethouder al het geld in hun eigen zak.

We kunnen erover twisten hoe zwaarwegend de klachten van de opstappers zijn. We kunnen ons afvragen waarom de opstappers ervoor gekozen hebben om met de landelijke SP te breken terwijl zij nauwelijks contact hebben gezocht met de landelijke partij. Maar één ding staat voor ons als Schiedamse SP-leden en als resterende leden van het afdelingsbestuur buiten kijf. Wanneer je het bericht van het uittreden bekend maakt op de dag van de Europese verkiezingen, beschadig je de SP moedwillig. Wij schamen ons voor het gedrag van de opstappers en zullen ons inspannen om de SP in Schiedam opnieuw op te bouwen.

Namens het afdelingsbestuur,

Frank van der Donk