Schiedam gelooft niet in deze A4

3 juni 2009

Schiedam gelooft niet in deze A4

AD Rotterdams Dablad • GERT ONNINK • De gemeente Schiedam gelooft niet dat de geplande rijksweg A4 tussen Delft en Schiedam de dagelijkse files van en naar de Rotterdamse regio zal oplossen.

Volgens het stadsbestuur heeft Rijkswaterstaat onvoldoende gekeken naar alternatieven. Dat staat in de officiële inspraakreactie over de route door Midden- Delfland die Schiedam vandaag naar buiten brengt.

Yorick HaanSP-wethouder Yorick Haan van verkeer en vervoer maakte gisteravond tijdens een informatiebijeenkomst in Theater aan de Schie duidelijk dat Schiedam niets ziet in deze A4. ,,Wij denken dat de effecten nagenoeg nul zullen zijn. Waarom kijkt de minister niet beter naar de alternatieven zoals de A54 met de Oranjetunnel of naar het Deltaplan Bereikbaarheid? Daarmee zullen de files in vier jaar tijd opgelost zijn.’’

Haan vroeg zich af of het huidige voorstel van Verkeer en Waterstaat wel de toets van de Raad van State zal kunnen doorstaan.

Projectdirecteur Richard Jorissen van Rijkswaterstaat zegt wel in de plannen te geloven. Wel geeft hij aan dat de A54 (vanaf Delft, door het Westland langs De Lier naar Maassluis) mogelijk na 2020 wel aangelegd zal moeten worden. Deze verbinding kan dan een belangrijke rol voor het verkeer van en naar de Tweede Maasvlakte gaan spelen.