SP tegen cameratoezicht Koemarkt

17 april 2009

SP tegen cameratoezicht Koemarkt

Gisteravond heeft de gemeenteraad van Schiedam besloten een wijziging van de APV goed te keuren om beveiligingscamera op de Koemarkt mogelijk te maken. Het gaat om een experiment van maximaal zes maanden. Volgens de burgemeester vinden op de Koemarkt regelmatig ongeregeldheden plaats en is er reden om met cameratoezicht te gaan werken. De SP-fractie is het niet eens met de APV-wijziging en stemde tegen het voorstel.

Sinne TolsmaVolgens SP-woordvoerder Sinne Tolsma worden omwonenden van de Koemarkt "opgezadeld" met dit gegeven en kunnen ze zich niet verweren tegen het besluit. "Zelfs als de camera's niet op de woonkamers of voordeuren zijn gericht, is er toch sprake van een aantasting van de privacy van de mensen die op de Koemarkt wonen. Degene die de camerabeelden bekijkt kan immers precies zien wanneer de mensen thuiskomen en weggaan. Als daar tegenover zou staan dat de veiligheid echt verbeterd dan zijn de bewoners misschien bereid dat stukje privacy prijs te geven, maar er is niemand die dat aan ze vraagt," aldus een verbolgen Tolsma.
De SP fractie had er de voorkeur aan gegeven, een en ander na overleg met omwonenden te regelen.

Daarbij komt dat de SP het niet juist vindt, dat de verantwoordelijkheid en de bevoegdheid voor het plaatsen van veiligheidscamera's volledig bij de gemeenteraad komt te liggen, terwijl die volgens de gemeentewet bij de burgemeester behoort te berusten. De SP-fractie vind het ook zeer ongewenst om vaker dan strikt noodzakelijk de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te wijzigen, daar deze geldt als "Schiedamse wetgeving, die iedere Schiedammer behoort te kennen." Door de keus voor een experiment van zes maanden, dwingt de gemeenteraad zichzelf om over zes maanden de APV wéér te wijzigen. De door de Gemeenteraad gekozen weg kan, zo vreest de SP fractie, leiden tot verwarrende onduidelijkheid bij de burgers van Schiedam.

De SP-fractie ziet niettemin met belangstelling de evaluatie die over een half jaar zal plaatsvinden tegemoet en zal zich sterk maken voor de belangen die in het geding zijn van die burgers, die met het cameratoezicht geconfronteerd gaan worden.