AD: Foutje: Waterstaat kapt bomen bij ‘A4’

19 maart 2009

AD: Foutje: Waterstaat kapt bomen bij ‘A4’

AD Rotterdams Dagblad • Honderden bomen, over een lengte van een halve kilometer langs het dijklichaam van de mogelijke A4, zijn gekapt. De Vlaardingse GroenLinks-fractie is woedend.

"Bij een eerste, tamelijk onthutste, blik op de omgezaagde bomen kwam spontaan de vraag op of de minister (Eurlings, red.) misschien nu al een zaagploeg met een natuurverwoestende act heeft ingehuurd," schrijft fractievoorzitter Jack Tsang aan de adviescommissie die nadenkt over de mogelijke komst en inpassing van de snelweg door Midden-Delfland.

De opdracht was gegeven door Rijkswaterstaat in het kader van regulier onderhoud. Door de elzen te dunnen, krijgen vogels als de rietgors meer kans. Maar in plaats van het dunnen, werden alle elzen gekapt. Een fout van de aannemer.

De Schiedamse wethouder Yorick Haan (SP, milieu) is bijzonder ontstemd en heeft dat ook aan minister Eurlings laten weten. Die erkent dat er een fout is gemaakt. De minister zal er nu voor zorgen dat dertig bomen die een grotere stamomtrek hadden dan vijftien centimer worden herplant, of dat hij de schade zal vergoeden door een bedrag te storten in het Bomenfonds. De kap kwam op een bijzonder ongelukkig moment, gisteren was het nationale Boomfeestdag.

Eurlings heeft verder wethouder Haan toegezegd om volgend jaar in Schiedam aanwezig te zijn op de Boomfeestdag.