AD: ‘Konijnen vangen of doden is zinloos’

27 februari 2009

AD: ‘Konijnen vangen of doden is zinloos’

Martijn Verwaaijen &#8226 AD Rotterdams Dagblad • Als je de konijnenplaag op sportpark Harga, met name bij de voetbalclub Hermes DVS, wil aanpakken moet je de konijnen een alternatieve leefomgeving bieden.
Doodschieten of bejagen met een valk heeft geen enkele zin. "Sterker nog, het werkt alleen maar averechts," zegt fauna-adviseur Peter van Poelgeest, die op verzoek van de Dierenbescherming onderzoek heeft gedaan naar de konijnenplaag op Harga. Zijn advies ligt nu bij wethouder dierenwelzijn, Yorick Haan.

"Als je de konijnen doodschiet of de valkenier erop afstuurt, versterk je de populatie alleen maar," legt Van Poelgeest uit. "Want wat je vangt of doodschiet, zijn altijd de zwakkere broeders. De echt slimme jongens zijn dan al lang en breed weg. Kortom, je zet alleen maar aan tot een sterkere en jongere populatie."

De opmerking van de expert staat haaks op de mening van wethouder Daskalakis, die verantwoordelijk is voor sportaccommodaties, maar ook op die van Hermes-voorzitter Will van Wijk. Die willen niets liever dan dat de circa 350 konijnen op het sportpark worden afgeschoten. De Dierenbescherming verzet zich hier hevig tegen.

Volgens Van Poelgeest is het probleem alleen op te lossen als een reeks van maatregelen wordt genomen. Het kan volgens hem maanden duren voor de plaag daadwerkelijk verleden tijd is. "Je moet beginnen met een plek te creëren waar de konijnen een ideaal leefgebied vinden. Dus geef ze een beloning op de plek waar je ze wilt hebben. Op Harga staan bijvoorbeeld hele dichte bosjes tussen twee sportvelden in, dat zijn ideale plekken voor ze om in te vluchten. Haal je die bosjes weg, dan los je al een deel van het probleem op."

Volgens Van Poelgeest, die ook Statenlid is voor de Partij voor de Dieren, is het kwaad geschied toen de bouw van het Vlietland Ziekenhuis begon. "Het begint al met het bouwrijp maken, dat is voor konijnen namelijk een ideale leefomgeving. Ze kunnen daar ongestoord leven en zich naar hartelust voortplanten. Want het duurt wel even voordat ze door het bouwverkeer worden verjaagd. Maar op dat moment ontstaat wel het probleem omdat de konijnen op zoek gaan naar een alternatief in de buurt."