TVRijnmond: Slapeloze nachten door piepende trams in Schiedam

16 december 2008

TVRijnmond: Slapeloze nachten door piepende trams in Schiedam

tramTVRijnmond • Krijsend, snerpend en oorverdovend, zo omschrijven de bewoners van de Overschiesestraat en de Singel het geluid van de trams in hun Schiedamse wijk. De trampluslijnen op het traject Schiedam-Vlaardingen maken zo'n lawaai dat omwonenden geen oog meer dicht doen. De gemeente Schiedam erkent het probleem en wil dat aan het tramgeknars snel een einde komt.

Als de tram met meer dan dertig kilometer per uur de bocht doorgaat veroorzaakt dat een hoog en piepend geluid. Dertig kilometer per uur is de maximum snelheid van de trams. Vooral in de avond, nacht en de vroege morgen rijden de trams te hard door de bocht. Gevolg is veel irritatie en slapeloze nachten voor de bewoners.

SP-wethouder Yorick HaanWethouder Haan van Vervoer zegt dat gesprekken met de RET nog nergens toe hebben geleid. Hij vindt dat er streng op moet worden toegezien dat de trambestuurders zich aan de snelheid houden.

De RET kon dinsdag niet voor de camera van TV Rijnmond reageren. Wel liet het vervoersbedrijf telefonisch weten dat er al smeerïnstallaties zijn geïnstalleerd, maar dat deze nog niet het gewenste effect hebben. De trambestuurders zullen nogmaals op de maximumsnelheid van dertig kilomter worden gewezen en in januari komen er geluidsdemper op de wielen van de trams. Dan moet volgens de RET het probleem voorbij zijn.