h

Eurlings loopt voor de muziek uit

23 december 2008

Eurlings loopt voor de muziek uit

Vandaag maakte Arcadis bekend in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan de slag te gaan met een ontwerp voor het tracé van de A4 Delft-Schiedam. De Tweede-Kamerfractie van de SP stelde onmiddellijk vragen. Kern van de vragen is waarom er al twee miljoen euro wordt uitgegeven voordat er een definitief besluit over de aanleg van de weg is.

Op dit moment is er alleen de bestuurlijke voorkeur van minister Eurlings. De onderzoeken naar de verschillende alternatieven voor inpassing van de A4 en andere manieren om de verkeersproblemen in de zuidvleugel van de Randstad op te lossen zijn nog niet afgerond. Er is nog geen besluit van de ministers Cramer en Eurlings, de Kamer heeft er nog niet over gesproken en de inspraakprocedure is nog niet van start gegaan. De SP-fractie vindt het daarom erg voorbarig om nu al - op basis van een voorkeur - twee miljoen euro uit te geven voor een variant waarvan nog niet zeker is of dat de beste oplossing biedt.

"Eurlings loopt voor de muziek uit. Er lijkt op deze manier geen sprake meer van een eerlijke afweging. De minister heeft een voorkeur en de alternatieve oplossingen worden niet serieus bekeken. Wat nu als tussen de alternatieven een betere oplossing zit? Dan is er twee miljoen verspild aan een gril van de minister."

SP-Kamerlid Emile Roemer diende vandaag de onderstaande schriftelijke vragen in.

  1. Klopt het dat advies- en ingenieursbureau Arcadis een ontwerp gaat maken voor de A4 Midden-Delfland in opdracht van Rijkswaterstaat? Zo neen, hoe zit dit dan? Zo ja, waarom hebben zij deze opdracht gekregen?
  2. Klopt het dat Arcadis voor deze opdracht 2 miljoen euro krijgt terwijl nog niet besloten is dat deze weg aangelegd dient te worden? Zo ja, waarom trekt u er al zoveel geld voor uit met het risico dat dit weggegooid geld is?
  3. Waarom laat u al een ontwerp maken nog voordat de MER-adviescommissie een uitspraak heeft gedaan, voordat er een kabinetsbesluit ligt en voordat de inspraak- en bezwaarprocedure doorlopen is?
  4. Gaat u ook voor de twee alternatieven in plaats van de A4 Delft-Schiedam een ontwerp laten maken? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wanneer worden deze ontwerpen verwacht?
  5. Kunt u garanderen dat alle mogelijkheden om de wegcapaciteit te vergroten nog eerlijk tegen elkaar afgewogen worden? Zo ja, bent u bereid om dan ook alle alternatieven gelijk te behandelen met het oog op het maken van een ontwerp?

U bent hier