(Tijdelijk) Thuis in Schiedam

10 juni 2008

(Tijdelijk) Thuis in Schiedam

Op vrijdag 6 juni vond op initiatief van SP-wethouder Yorick Haan een bijeenkomst plaats met als onderwerp de toestroom van tijdelijke arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa. Enige tijd geleden is de gemeente Schiedam begonnen om door middel van goed afgestemd beleid de komst van deze groep werknemers in goede banen te leiden.

Vertegenwoordigers van een brede waaier van organisaties wisselden met elkaar van gedachten onder leiding van oud-wethouder Peter Groeneweg. Daarbij werd ingegaan op problemen die zich soms voordoen, als werknemers zich in Schiedam vestigen, maar ook op de soms ongewenste situaties waarin zij terechtkomen. Er werd gesproken over onderwerpen als overbewoning, huisvesting en voorzieningen, maar ook over de sociaal-economische positie van de werknemers. Namens de gemeente Schiedam namen de wethouders Yorick Haan en Christine Daskalakis deel. Verder waren er onder andere vertegenwoordigers van uitzendbureaus, bewonersorganisaties, woningcorporaties en welzijnsinstellingen.

De ‘expertmeeting’, zoals de bijeenkomst werd genoemd, leverde een aantal goede aanvullingen op de conceptnota ‘(Tijdelijk) Thuis in Schiedam’ over dit onderwerp. Op basis hiervan zal het gemeentelijk beleid worden vastgesteld.