SP wil bereikbaarheids- coördinator

27 mei 2008

SP wil bereikbaarheids- coördinator

Frans HamerslagSP-fractievoorzitter Frans Hamerslag heeft aangekondigd in de eerstvolgende raadsvergadering het voorstel te zullen doen om een bereikbaarheidscoördinator aan te stellen. "Er wordt op zo veel plaatsen in de stad gebouwd en aan de weg gewerkt, dat moet op een goede manier op elkaar afgestemd worden. De omleidingsroutes moeten ook goed zijn en elkaar niet doorkruisen. Bovendien moet er goed, veel en op tijd gecommuniceerd worden over al die werkzaamheden, met alle betrokkenen en de hele stad."

Hamerslag: "Er is in de begroting veel geld uitgetrokken om de problemen in de stad aan te pakken. Het achterstallig onderhoud aan veel wegen kan nu eindelijk aangepakt worden, de tram wordt doorgetrokken naar de NS-stations Centrum en Kethel, een aantal blackspots kunnen nu eindelijk opgelost worden en het geluidsscherm langs de A20 wordt na lang zeuren ook werkelijkheid. Daarnaast wordt er veel gebouwd in de stad. Hartstikke mooi allemaal. Erg goed dat er nu wat gebeurt!"

"Er ligt wel een gevaar op de loer. Als er teveel tegelijkertijd wordt uitgevoerd dan loopt alles vast in de stad. Het lijkt nu allemaal net goed te gaan, maar soms ook net niet. Ik heb bijvoorbeeld begrip voor de ondernemers aan de Nieuwe Haven die de afzettingen aan de kant schoven. Als ik in de buurt was geweest dan zou ik ze geholpen hebben. Als er geen reden is om een weg af te zetten, dan moeten die afzettingen aan de kant. Maar het hoort natuurlijk gewoon door de aannemer of door de gemeente gedaan te worden," aldus het SP-raadslid.

"Op mijn verzoek tijdens de behandeling van de voorjaarsnota om iemand te belasten met de communicatie over de projecten," zo zegt Hamerslag, "werd afwijzend gereageerd. Ik realiseer me nu dat we er met communicatie alleen niet zijn. Ik ga in de eerstvolgende raadsvergadering dan ook voorstellen om een soort super-ambtenaar aan te stellen die kan toezien op een goede planning, afstemming en communicatie. Een ambtenaar die overzicht houdt, maar die ook tegen zijn collega's kan zeggen dat het anders moet. Hij moet doorzettingsmacht krijgen, dwars door het hele ambtenarenapparaat heen. Laat de gemeente zo snel mogelijk iemand aanwijzen, want we kunnen het ons niet veroorloven dat de stad vastloopt. Goed dat er veel gebeurt, maar laat al die aannemers elkaar niet in de weg lopen."