h

SP verzet zich tegen klakkeloos invoeren non-alcoholzone

17 april 2008

SP verzet zich tegen klakkeloos invoeren non-alcoholzone

Frans HamerslagTijdens de raadsvergadering stemde de SP tegen de invoering van de non-alcoholzone voor de hele bebouwde kom. Eerder kreeg SP-raadslid Sinne Tolsma de aanwijzing van de hele gemeente van tafel, omdat de juridische onderbouwing van het besluit niet in orde was. Ook nu zijn er twijfels over de juridische houdbaarheid, maar vooral ook over de effectiviteit van de maatregel. De SP ziet geen heil in wat in de ogen van veel mensen een drooglegging van Schiedam is. SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag gaf aan meer te verwachten van een inzet op de al bestaande mogelijkheden om overlast te voorkomen en te bestrijden.

Na een debat met felle woordenwisselingen tussen voor- en tegenstanders van de maatregel, stemde uiteindelijk de kleinst mogelijke meerderheid van de raad vóór de non-alcoholzone. Hamerslag: "Ik ben erg teleurgesteld in die partijen die nu voor de non-alcoholzone hebben gestemd. Ze kiezen voor een show-maatregel. Dit besluit is alleen maar voor de bühne, want de politie en de lichtblauwe brigade kunnen al aan de slag op basis van de al bestaande maatregelen."

De burgemeester gaf aan - ondanks de meerderheid die voor de non-alcoholzone stemde - toch met het college te zullen gaan praten over de maatregel. Hamerslag: "Heel verstandig van de burgemeester, aangezien de voorstanders van de non-alcoholzone alleen maar een meerderheid hadden doordat twee PvdA-raadsleden niet bij de vergadering konden zijn. De meerderheid bestond nu uit één zetel!"

Hieronder is de inbreng van Hamerslag integraal opgenomen.

aanhalingstekenVoorzitter, er is de afgelopen maanden veel gesproken over de non-alcoholzone. Sommigen spraken zelfs van een drooglegging. Veel is er gesproken over de juridische onderbouwing van de verschillende besluiten van het college. Dat mijn fractiegenoot (nu voormalig fractiegenoot) Sinne Tolsma een punt had toen hij de juridische onderbouwing ter discussie stelde mag blijken uit het feit dat de vorige gebiedsaanwijzing van tafel is gegaan. De vraag of de juridische basis voor het besluit wat vandaag voorligt stevig genoeg is, is wat de SP betreft nog niet afdoende beantwoord. Daarover is al uitgebreid gesproken in de commissievergadering en het lijkt me weinig zinvol om die discussie nu te herhalen. Er zijn wederzijds stellingen betrokken als het gaat om de juridische onderbouwing, waarvan ik denk dat die stellingen niet gauw verlaten zullen worden. De SP heeft in ieder geval geen zin om maar af te wachten of het nu voorliggende besluit bij goedkeuring standhoud in een juridische procedure. Het zou onze Schiedamse eer te na moeten zijn.

Voorzitter, Schiedam moet op zoek naar een effectieve, doeltreffende manier om overlast en alcohol-gerelateerde overlast aan te pakken. In de commissievergadering werd van de zijde van de politie aangegeven dat de middelen die ons nu ter beschikking staan om overlast te bestrijden te kort schieten. Het werd door de daar aanwezige politieman geïllustreerd met een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk. Hij vertelde dat het erg moeilijk is om overlastgevende jongeren op heterdaad te betrappen. Zodra immers de politie-auto of het uniform in het blikveld van de overlastgevers komt, worden de overlastgevende activiteiten gestaakt.

Of een aanvulling van de ter beschikking staande middelen met een verbod op het bij je hebben van geopende drankverpakkingen effectief is, durf ik in twijfel te trekken. Net als in het door de politieman beschreven voorbeeld, zal het zo zijn dat wanneer uniform of auto in beeld komt de geopende drankverpakking in de struikjes verdwijnt. Een heterdaadje is in dit geval net zo moeilijk. Er veranderd in deze niets

Naar mijn idee staan de politie wél voldoende mogelijkheden ter beschikking om in te grijpen. Ik ga er niet van uit dat de politie daar gemakzuchtig of lui mee omgaat en dat ze gebruik zullen maken van de middelen die de politiewet en de APV bieden.

Juist vanwege de twijfels over de effectiviteit en de twijfels over de juridische houdbaarheid maken dat de SP nu zegt dat het voorstel dat vanavond op de agenda staat beter teruggenomen kan worden.

Het college zou met de gemeenteraad en met partners in de stad op zoek moeten gaan naar effectieve mogelijkheden om overlast te voorkomen en te bestrijden. Want, laat daar geen enkel misverstand over bestaan, de SP vind het erg belangrijk dat de overlast waar nu sprake van is aangepakt moet worden. Stevig aangepakt moet worden, maar dan wel op een effectieve manier.

Toevallig verscheen vandaag een rapport van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling. Daarin zegt de Raad dat de overheid vroeger veel te slap was, dat er te veel werd getolereerd. Volgens het rapport is de kloof tussen hangjongeren en samenleving nu groter omdat de overheid nu te streng is. De RMO adviseert om de gulden middenweg te zoeken en te bewandelen.

De MO-groep, de belangenclub van organisaties in de welzijnsector en maatschappelijke dienstverlening, is het eens met de RMO. "Jongeren hebben recht op ruimte," zeggen ze, "[Ruimte] om samen te komen, vriendschappen te sluiten en te leren hoe je je moet gedragen in de samenleving. Het liefst in de eigen buurt."

Volgens de MO-groep moet er meer worden geïnvesteerd in jongerenwerk. "Jongerenwerkers kunnen begeleiding bieden en de jeugd uitdagen hun talenten te ontwikkelen, die met hen sporten, ze coachen, corrigeren en een steuntje in de rug geven of bemiddelen in eventuele conflicten. Of die de politie inschakelen als er sprake is van criminaliteit."

Er zijn genoeg goede voorbeelden, zegt de MO-groep en daarbij verwijzen ze zelfs naar de aanpak van het jongerenwerk in Schiedam. "Ze benaderen de hangjongeren op straat, werken samen met politie en andere organisaties, en met de buurt."

Daarom, voorzitter, vind de SP-fractie de inzet die het college wil plegen zoals dat in het eerste deel van het raadsbesluit wordt beschreven erg goed. Laten we extra inzetten op de effectieve aanpak die al ontwikkeld is, laten we op zoek gaan naar nog meer effectieve mogelijkheden. Maar laten we nu geen non-alcoholzone aanwijzen, terwijl dat een sluitstuk zou moeten zijn van een proces waarin alle mogelijkheden de revue gepasseerd zijn. Een proces wat nog niet doorlopen is, maar waarover - zoals in het raadsvoorstel beschreven wordt -aanhalingsteken in september meer te melden valt. Laten we tot dan wachten en niet nu overhaast en ondoordacht het nu voorliggende besluit nemen.

U bent hier