Communicatie, veiligheid en klimaat verdienen meer aandacht

15 april 2008

Communicatie, veiligheid en klimaat verdienen meer aandacht

Frans HamerslagAfgelopen maandag werd in de gemeenteraad de zogenaamde Voorjaarsnota besproken. SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag gaf aan blij te zijn met de vernieuwende aanpak van het college. Volgens de SP'er is het goed om in eerste instantie te spreken over de visie voor het komende jaar, voordat er gesproken wordt over de financiën die gemoeid zijn met het ten uitvoer brengen van die visie. Hamerslag gaf wel aan voor een aantal zaken meer aandacht te willen in 2009, waarbij hij onder andere wees op de gebrekkige communicatie rond grote verkeersprojecten, veiligheid rond scholen en op een aantal mogelijkheden om het klimaatbeleid te versterken.

Hieronder is zijn inbreng integraal opgenomen.

aanhalingstekenVoorzitter, door een samenloop van omstandigheden zetten we nu vanavond de vergadering over de voorjaarsnota voort. Volgens mij is over die samenloop van omstandigheden al genoeg gesproken en moeten we nu vanavond laten zien dat we een gemeenteraad zijn die heel goed in staat is om op een serieuze manier samen met het college de stad te besturen. De bespreking van de voorjaarsnota is bij het besturen van de stad een belangrijk instrument en de vernieuwde aanpak spreekt mij aan. Eerst over de inhoud spreken en daar op een later moment het cijferwerk bij doen. We kunnen dan op basis van de inhoud een goede discussie voeren en daarbij de verschillende visies van de verschillende partijen laten passeren om vervolgens aan het begin van de zomer verdere financiële invulling te geven aan de uitkomst van de discussie van vanavond. Nu de grote lijnen uitzetten en straks keuzes maken.

Voorzitter, de samenloop van omstandigheden die maakt dat we vanavond bij elkaar zijn, zorgt voor een bijzonder toeval. Eigenlijk had de SP vanavond feest willen vieren, omdat we vandaag op de dag af – en even op de klok kijken, bijna op de minuut af – tien jaar in de Schiedamse gemeenteraad vertegenwoordigd zijn. Het was op 14 april 1998 dat de eerste drie SP-raadsleden in de raad geïnstalleerd werden en inmiddels is het aantal raadsleden gegroeid van drie naar vijf en zijn we de tweede partij van de stad. Veel van de zaken die we vanaf 14 april 1998 inbrachten in de raadsvergaderingen, hebben we nu na acht jaar oppositie kunnen inbrengen in een coalitieakkoord. Achter de collegetafel zit nu een SP-wethouder die zich met verve samen met zijn collega’s inzet voor de realisering van die punten uit het coalitieakkoord. Hij heeft weliswaar geen hanenkam meer, maar zijn hart zit nog steeds op dezelfde plaats. Maar, voorzitter, laat ik niet nu vanavond alle woorden uitspreken die op ons feest uitgesproken zouden moeten worden. Die woorden bewaren we voor het feest dat we nu uitgesteld hebben naar 1 mei. En voor dat feest op 1 mei bent u allen natuurlijk van harte uitgenodigd. We vieren het in de zaal waar het allemaal begon, waar de oprichtingsvergadering van de SP Schiedam plaatsvond, in Kluphuis Oost.

Voorzitter, ook al staan veel van onze hartenwensen in het coalitieakkoord en zien we daar veel van terug in de begrotingen en voorjaarsnota’s, toch blijft er – natuurlijk - altijd wat te wensen over.

Voorzitter, Schiedam moet een veilige stad zijn. Onlangs spraken we in commissieverband bijvoorbeeld over het Beleidsplan Veiligheid, waarin ook veel aandacht is voor de wijkveiligheid.

Een vraag die bij mij blijft spelen is hoe we meten of de lichtblauwe brigade zijn werk goed doet. De doelstellingen op het gebied van veiligheid worden steeds helderder geformuleerd, maar hoe de lichtblauwe brigade bijdraagt aan die doelstellingen verdient verheldering.

Opvallend ontbrekend onderwerp als het om veiligheid gaat, in alle stukken die we de afgelopen tijd behandelden, is de verkeersveiligheid. Op veel plaatsen in de stad wordt hard gewerkt aan verbetering van de infrastructuur. Ik hoef maar het fietspad aan de Nieuwe Haven en de werkzaamheden aan de Burgemeester Van Haarenlaan te noemen. Natuurlijk geeft dat overlast en moet er alles aan gedaan worden om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Wat de SP-fractie vooral ernstig zorgen baart, is de verkeersveiligheid rondom basisscholen. Wij zien dat het college veel werk verzet om de veiligheid te verbeteren, toch constateren wij in de zogenaamde schoolspits bij de basisscholen met regelmaat zeer onveilige situaties. Deze onveiligheid is helaas mede te wijten aan een kleine groep ouders van schoolgaande kinderen, die niet hun verantwoordelijkheid nemen om de verkeersoverlast bij de basisscholen te verkleinen. Te vaak staat het ’s ochtends en ’s middags rond basisscholen vol met auto’s die allen op een te klein gebied kort willen parkeren om kinderen naar school te brengen.

Doordat er dan te veel auto’s (soms fout) geparkeerd staan en het een janboel is met komende en gaande auto’s ontstaan er gevaarlijke situaties. De SP constateert regelmatig dat er bij de scholen politiecontrole is op die tijden, en dat is goed want het werkt. Graag zien wij uitbreiding van deze controles door de politie en wellicht dat de lichtblauwe brigade hierin ook nog een rol kan spelen.

Om duidelijk aan te geven dat er een basisschool is staan er her en der al borden geplaatst. Ook is er het plan om op de Schoolstraat een schoolzone in te richten. Toch zijn er gevaarlijke situaties, omdat niet overal even duidelijk is dat er een school in de buurt is. De SP stelt voor om rond alle scholen te zorgen voor duidelijke en eenduidige aanduidingen. De term “schoolzone” zou hier een goede aanduiding kunnen zijn.

Als het trouwens om die verbeteringen aan de infrastructuur gaat, voorzitter, dan valt er nog wel het een en ander aan te merken op de communicatie. Ik noemde eerder al de Van Haarenlaan en de Nieuwe Haven. Een deel van de overlast rond die nuttige en noodzakelijke ingrepen ontstaat door slechte en niet-tijdige communicatie. Het gaat mij er nu even niet om hoe het zo gekomen is, daarvoor zijn vast allerlei redenen aan te voeren en zelfs verantwoordelijken aan te wijzen, het gaat mij er nu om dat het college werk maakt van goede communicatie. Ik weet dat er allerlei goede voornemens zijn, maar daar moet nu ook wat mee gebeuren. Wijs iemand aan in de gemeentelijke organisatie die de verantwoordelijkheid krijgt om te zorgen voor een optimale en tijdige communicatie over overlastgevende werkzaamheden in de openbare ruimte. Niet alleen moet er gezorgd worden voor goede omleidingen die goed aangeduid worden, zoals GroenLinks bepleitte bij de begrotingsbehandeling, er moet ook goed over gecommuniceerd worden. Ook als die werkzaamheden niet door of namens de gemeente worden uitgevoerd moet de gemeente goede communicatie verzorgen of afdwingen.

Voorzitter, een van de locaties waar we nog te maken krijgen met aanpassingen van de infrastructuur is bij het nieuwe ziekenhuis een de Nieuwe Damlaan. De bouw van het ziekenhuis vordert gestaag en over niet al te lange tijd zal het gebouw aan de Burgemeester Knappertlaan verlaten worden en kan deze locatie geschikt gemaakt worden voor andere doeleinden. Daar wordt aan gewerkt, zo begrijp ik onder andere uit een collegebesluit over de projectmatige aanpak voor deze locatie en de informatieavond die onlangs georganiseerd werd.

De SP ziet op deze locatie graag een woningbouwproject verschijnen, waar als nergens anders de toekomstvisie van Schiedam in terug te zien is. Een combinatie van wonen voor alle doelgroepen die in het collegewerkprogramma al genoemd worden en de ideeën over duurzaam bouwen die onder andere bij de laatste begrotingsbehandeling in het zonnetje werden gezet. Bij voorkeur ziet de SP op deze locatie een project verrijzen dat volledig voldoet aan de principes van cradle to cradle.

Van cradle to cradle naar een ander milieuonderwerp, voorzitter. De luchtkwaliteit baart zorgen. Ook daarover is al vaker gesproken in deze raad. Er is zelfs een Actieplan Luchtkwaliteit, waaraan ongetwijfeld hard wordt gewerkt, maar waarvan de voortgang de raad niet duidelijk is. De SP ziet graag meer inzet van het college om vervuilend verkeer terug te dringen en ziet ook graag scherp toezicht op vervuilende bedrijven. Iets wat zou kunnen helpen om de luchtkwaliteit te verbeteren is de inzet van groen op daken. In Rotterdam zijn ze er al driftig mee aan de slag. Daar klom een stel wethouders op een dak om daar groen aan te leggen. Graag zien we een onderzoek in Schiedam naar de mogelijkheden, waarbij wat ons betreft meteen meegenomen wordt wat de mogelijkheden zijn om daar ook een subsidieregeling voor op te zetten. Daarbij lijkt het ons niet alleen nuttig om te bekijken hoe dit in Rotterdam wordt opgepakt, maar ook even wat verder weg te kijken. Zo wordt er in Groningen ook gewerkt aan groene daken en zijn er in de rest van het land vast ook goede voorbeelden te vinden.

Voorzitter, als het gaat om het klimaat en het milieu dan heeft de gemeente enige tijd geleden een belangrijke stap gezet door volledig over te gaan op groene stroom. Iets wat nog mooier en beter zou zijn als er ook tegelijkertijd alles aan gedaan wordt om het energieverbruik terug te dringen. Daarover hoorde ik laatst een mooie slogan: “duisternis in het donker”. Dat was een pleidooi om openbare verlichting te temperen of uit te schakelen, daar waar dat kan. Graag ziet de SP onderzocht wat wat dat betreft de mogelijkheden zijn in Schiedam. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de aanlichting van monumenten in de binnenstad. Mooi, maar als er niemand meer kijkt – dat wil zeggen: ’s nachts – dan kan het licht ook uit. Verder zouden er afspraken gemaakt kunnen worden met ondernemers over de aanlichting en verlichting van bedrijfspanden en over de verlichting van reclameobjecten, dat kan ’s toch ook uit?

Parkeren is en blijft een veelbesproken onderwerp in Schiedam. Gelukkig is nu snel de Kadernota parkeren af en kunnen we samen met de stad gaan kijken naar mogelijke oplossingen van parkeerproblemen. Ik hoop en verwacht dat er in de Kadernota, door alle gesprekken met klankbordgroepen uit de wijken, al veel oplossingen aangedragen zullen worden. Ik verwacht ook dat er daarbij aandacht is voor mogelijkheden om parkeren efficiënter op te lossen, waardoor er op dezelfde ruimte meer auto’s geparkeerd kunnen worden. Af en toe zie je situaties waarbij het lijkt of er twee auto’s staan op de plaats waar er drie zouden passen.

Voorzitter, de Kadernota Parkeren, het nieuwe Volkshuisvestingsplan, het aanstaande nieuwe Klimaatbeleid, het nieuwe Monumentenbeleid, de aanpassingen aan de wet op de Ruimtelijke Ordening, de visie op hoogbouw in onze stad en nog vele andere zaken zouden op een goede manier moeten worden samengebracht. Het ontwikkelen van een stadsvisie is daarvoor een mooi methode. Een eerste aanzet voor de stadsvisie is gegeven met een bijeenkomst in de voormalige Van Nelle-fabriek en we zijn in gespannen afwachting van de vervolgstappen. Eigenlijk zou eerst een algemene stadsbrede visie neergelegd moeten worden voor je dat uitwerkt in de zojuist door mij benoemde modules. Het lijkt wat ons betreft dus een beetje de omgekeerde volgorde, maar we zijn het wel zeer eens met de noodzaak van een goede stadsvisie.

Voorzitter we bespreken hier de voorjaarsnota 2009. Nu is Schiedam in 2009 ook uitgeroepen tot cultuurstad.

Om dit te accentueren is er volgens de voorjaarsnota plaats voor een cultureel-historisch project voor de binnenstad van Schiedam. De afgelopen jaren heeft zich in Schiedam een cultureel historisch evenement ontwikkeld dat uniek is binnen Nederland en zelfs ver over de landsgrenzen. Hiermee is het niet alleen cultureel en historisch maar ook nog een typisch Schiedams evenement… wat sluit beter aan. Helaas is door ons allen bekende redenen DOEK het afgelopen jaar niet in Schiedam georganiseerd kunnen worden. De SP fractie ziet graag dat DOEK in het kader van Schiedam Cultuurstad een plaats krijgt en verzoekt het college in gesprek te gaan met DOEK organisator Stichting Sequoia, en mogelijkheden om Doek een plaats te bieden in Schiedam cultuurstad te inventariseren.

Wanneer daar nu reeds over in gesprek gegaan kan worden heeft de stichting zelf wellicht ook voldoende tijd om financiële middelen bij elkaar te verzamelen, en kan de gemeente bepalen wat zij overheeft voor cultuur historisch evenement DOEK binnen Schiedam cultuurstad 2009.

Tot slot nog één onderwerp voorzitter.

Een ons allen bekende inspreker sloot zijn verhalen altijd af met een verwijzing naar het ontbreken van een toiletvoorziening bij Fort Drakensteijn. Nu is door het college het een en ander in gang gezet om in die behoefte te voorzien. De inspreker sluit zijn betogen dan ook niet meer af met de voor hem inmiddels zeer kenmerkende woorden.

Voorzitter het is weliswaar niet meer nodig om te pleiten voor een openbare toiletvoorziening in het Beatrixpark, maar als ik de klachten uit de rest van de stad hoor over wildplassen dan denk ik dat we ook buiten het Beatrixpark wellicht een aantal openbare toiletvoorzieningen zouden moeten realiseren.

Hiervoor is al het een en ander geregeld als het om evenementen gaat, maar er zijn ook momenten dat er geen evenementen zijn. Kijk eens naar andere steden die veel toeristen trekken…

Nu zult u zeggen, voorzitter, dat u instrumenten genoeg ter beschikking staan om het wildplassen te bestrijden, om de wildplassers aan te pakken. Ik vind echter dat ook hier een preventieve aanpak veel kan doen.

Daarom sluit ik af met de volgende woorden:

Et cetero censeo, overigens ben ik van mening aanhalingsteken dat, er meer openbare toiletvoorzieningen moeten komen in Schiedam.