AD: Wethouder Haan is ONS zat

6 maart 2008

AD: Wethouder Haan is ONS zat

Yorick HaanAD Rotterdams Dagblad • Door Tatiana Waterink • De maat is vol. Wethouder Yorick Haan is het zat. Na de zoveelste toezegging dat de wegwerkzaamheden aan de Burgemeester Van Haarenlaan zouden starten - zonder dat dit gebeurde - roept hij vandaag de directie van het Openbaar Nutsbedrijf Schiedam (ONS) ter verantwoording.

Als een weg wordt afgesloten voor werkzaamheden, dan mag worden verwachten dat er gewerkt wordt. Zo niet bij de afsluiting van de Burgemeester Van Haarenlaan. De weg is ter hoogte van de P.J. Troelstralaan en het Nieuwlandplein al enkele maanden afgesloten, maar van werk in uitvoering is tot nu toe niets te zien. Een bouwkeet is neergezet en machines zijn naar de plek gereden. Gisteren zijn nog wat rood-witte blokken geplaatst.

In een brief stelde wethouder Yorick Haan deze week de raadsleden opnieuw op de hoogte van de voortgang. ‘Ondanks herhaaldelijke toezeggingen van de ONS heeft tot het afgelopen weekend nog geen activiteit plaatsgevonden’. Als verklaring daarvoor zei de ONS dat er met de aannemer gekeken moest worden hoe de asfaltconstructie verbeterd kan worden.

"Wordt de weg eerst afgesloten en dan gekeken wat er moet gebeuren?" vraagt Ad Hekman (CDA) verbaasd. De wegomleiding maakt de verkeerssituatie er bovendien niet beter op in de wijk Nieuwland, benadrukt hij. De voorjaarsvakantie, die in de brief ook is aangevoerd als reden voor de verdere vertraging, ziet Hekman als een smoes. "Wanneer het vakantie is, wisten we een half jaar geleden al."

Wethouder Haan begrijpt de boosheid van bewoners en raadsleden en deelt deze. "Ik word zelf ook steeds bozer." Omwille van de verkeersveiligheid werd de Troelstralaan afgesloten en zijn er drempels aangelegd. Na de kerst werd de weg afgezet. Haan: "En dat is nu nog zo." Nadat er twee weken langs niets gebeurde, had de ONS toegezegd in de tweede week van januari de weg aan te pakken. Toen dat niet lukte, werd begin februari als startdatum doorgegeven en daarna 3 maart.