Non-alcoholzone van tafel door SP-vragen

5 februari 2008

Non-alcoholzone van tafel door SP-vragen

Sinne TolsmaDirect na het besluit van de burgemeester om heel Schiedam aan te wijzen als non-alcoholzone stelde SP-raadslid Sinne Tolsma daarover schriftelijke vragen. Volgens de SP'er rammelde het besluit aan alle kanten en was er juridisch nogal wat op aan te merken. Vandaag liet de burgemeester in een brief aan de raad weten dat het besluit is teruggedraaid en dat de non-alcoholzones in noord en Nieuwland weer van kracht zijn.

Tolsma: "Volgens mij had de burgemeester zich niet moeten wagen aan een dergelijk gevoelig besluit. Door heel Schiedam als non-alcoholzone aan te wijzen ga je buiten je boekje als bestuurder. Het is heel verstandig dat het besluit nu weer is teruggedraaid. Volgens allerlei juridische adviseurs hoort een dergelijk vergaand besluit aan de raad te worden voorgelegd. Ik ben blij dat er op het stadskantoor nu ook juridisch advies is ingewonnen. Dat had natuurlijk moeten gebeuren vóór het besluit genomen werd."

"Ik ga er van uit dat de Schiedamse gemeenteraad zich niet snel zal laten verleiden tot het nemen van dit soort overdreven maatregelen. We moeten een aanpak kiezen die bij het probleem past. Als het gaat om alcoholgebruik en -misbruik door jongeren en door jongeren veroorzaakte overlast, dan zijn er vast betere manieren te vinden om dat aan te pakken. Laten we daar met z'n allen aan werken en niet rigoureus heel Schiedam droogleggen."