MS: Aantal Polen in Schiedam onderbelicht

30 januari 2008

MS: Aantal Polen in Schiedam onderbelicht

Maasstad Weekbladen • Frank Willemse • Volgens de officiële cijfers zijn er maar tweehonderd Polen in Schiedam ingeschreven bij Burgerzaken. In werkelijkheid, zo geeft Wethouder Haan (SP) toe, zijn het er zeker 2000 tot 4000. Naast Polen zijn er in de stad ook veel andere Oost-Europeanen, als Bulgaren en Roemenen, te vinden. Mensen die sinds die landen in de EEG zitten hier vrij mogen werken.

Het probleem is dat steeds vaker uitzendbureaus en werkgevers panden in alle wijken van Schiedam opkopen om daarin de buitenlandse werknemers te proppen. Voorbeelden van tientallen mensen in een klein driekamerappartement zijn door de hele stad te vinden.

Zelfs in de Z-flats aan de rand van Groenoord en in de dure appartementen van het Land van Belofte zijn al Oost-Europese werknemers te vinden.

Dit probleem wil wethouder Haan aanpakken met zijn nota ‘Overbewoning en huisvesting buitenlandse werknemers’. De bedoeling is dat er onder andere een vergunningenstelsel komt voor de verschillende kamerverhuurbedrijven die in Schiedam actief zijn.

Hierdoor kan in wijken waar al een meer dan gemiddelde overlast is van Polen aan dergelijke verhuurbedrijven een vergunning worden geweigerd.

Probleem is en blijft, volgens tegenstanders, dat deze nota wél de huisvesting regelt maar niet problemen als geluidsoverlast, dronkenschap, vuilnis- en parkeeroverlast.

Door de woningtoewijzing en kamerverhuur te reguleren is de overlast ook volgens de SOBO (bewonersorganisaties) nog niet weg. "Busjes in de straat, mensen die dronken over straat lopen, lui die schreeuwend uit het raam hangen...het is ongeveer de Top 3 van ergernissen."

De wethouder meldt dat er in Oost, waar de meeste klachten vandaan komen, al gestart is met een interventieteam dat de wijk in gaat als er problemen geconstateerd zijn en een bemiddelende rol speelt.

De oplossing, die in het Westland gevonden is, om leegstaande kantoorpanden te verhuren is, volgens Haan slechts een tijdelijke.

Fractievoorzitter Stam (PvdA) waarschuwde het college eerder al voor ‘dezelfde problemen als 30 jaar geleden’ met brandgevaarlijke pensions voor de toenmalige Turkse en Marokkaanse gastarbeiders.