h

SP tevreden én kritisch

13 november 2007

SP tevreden én kritisch

SP-fractievoorzitter Frans HamerslagBij de behandeling van de begroting stak SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag een verhaal af waarin hij aangaf dat het de goede kant op gaat met Schiedam. De SP is tevreden over het nieuwe beleid waarmee het college - inclusief SP-wethouder - aan de slag is. Hamerslag constateert dat de SP een stevige stempel op het beleid drukt, maar ook dat het stadsbestuur op een aantal punten nog wel wat verder mag gaan.

Het betoog van Hamerslag:

"Een heugelijk moment!

"Het is deze keer de tiende keer dat een fractievoorzitter van de SP in Schiedam de mening van de SP over de begroting voor de komende jaren naar voren mag brengen. Tegelijkertijd bestaat de SP afdeling Schiedam ook tien jaar. In oktober 1997 werd de SP Schiedam door de landelijke partij officieel erkend als afdeling en al in maart 1998 werd de SP voor het eerst in de gemeenteraad van Schiedam gekozen.
De eerste acht keren dat de SP mocht meebeslissen over de begroting, stemde de SP-fractie tegen de begroting, dat meldde ik vorig jaar ook al. Vorig jaar stemde de SP voor het eerst in met de dan voorliggende begroting, niet vreemd als je bedenkt dat de SP nu deel uitmaakt van de coalitie en op die manier een stevige stempel kan drukken op het beleid.
Acht jaar lang was de SP een oppositiepartij die geen blad voor de mond nam. Nu is de SP al weer twee jaar coalitiepartij, maar nog steeds spreken we vanuit ons hart.
Acht jaar lang schroomden we niet om kritiek te uiten op het bestuur van de stad. Op het college en op het functioneren van de gemeenteraad. Ook nu we zelf een bestuurder leveren schromen we niet om kritisch te blijven. Kritisch naar onze SP-wethouder, kritisch naar zijn collega's en kritisch naar de raad.

"Het is bij het besturen van een stad net als in een goed huwelijk. Als je een auto bestuurt, dan kun je nog wel eens van mening verschillen met je partner naast je die de kaart leest. Dan ontstaan er soms discussies over de juiste richting en het juiste moment om van richting te veranderen. Bij zulke discussies vallen – zeker als de emoties hoog oplopen - ook wel eens harde woorden en scheld je elkaar wel eens flink uit. Vooral als blijkt dat de instructies van de kaartlezer niet begrepen worden door de bestuurder en je je doel niet bereikt.
Het is verstandig om de auto dan even langs de kant te parkeren, samen eens goed naar de kaart te kijken, de juiste route uitstippelen en alsnog koers zetten naar het gezamenlijke doel. Een goed huwelijk breekt niet over een paar stevige woorden. Een goed huwelijk wordt daar alleen maar sterker van.

"Nu ik het toch heb over het besturen van een auto en het kiezen van de juiste richting wil ik ook even verder aandacht besteden aan mobiliteit.
Er wordt in Schiedam veel aandacht besteed aan mobiliteit. Dat mag ook blijken uit de begroting. Er wordt veel geld geïnvesteerd in onderhoud aan en vernieuwing van de infrastructuur. Er is aandacht voor voetgangers, fietsers en automobilisten, maar ook voor openbaar vervoer. In dat kader is ook een afspraak gemaakt in het Lokaal Sociaal Akkoord om te gaan werken aan mobiliteitsmanagement. De financiële vertaling daarvan was terug te vinden in de voorjaarsnota, op de lijst met punten die nog nadere afweging verdienden. In de begroting is dat nu helaas niet terug te vinden. Het gaat niet om een enorm bedrag en de vraag is dan ook, zeker gezien in het licht van het overschot, waarom heeft het college er voor gekozen om deze afspraak uit het Lokaal Sociaal Akkoord nu niet uit te voeren.

"We hebben de fietsnota uit 2003 geëvalueerd en gesproken over een uitvoeringsprogramma voor de komende jaren. Wat de SP betreft krijgen fietsers de komende jaren veel aandacht. De fiets is – zo spreekt ook uit de fietsnota – op de korte afstanden in onze stad het ideale vervoermiddel. Het is goed voor de mobiliteit, voor het milieu en voor de gezondheid. Van de SP mogen fietsers in Schiedam op meerdere plaatsen voorrang hebben op het autoverkeer en mogen de drukknoppen van stoplichten zo afgesteld worden dat fietsers een kortere wachttijd krijgen. Om fietsen verder te bevorderen, en de bereikbaarheid van het te bouwen station Ketel te bevorderen, alsmede het komende station te verbinden met bedrijventerrein Noordwest ziet de SP graag dat het fietspad in het verlengde van de Polderdwarsweg snel aangelegd wordt. Naast de functie voor de bereikbaarheid van het station is de fietsverbinding een nog ontbrekende schakel in een doorgaande fietsroute.

"Hoewel de SP fractie begrip heeft voor alle problemen waar de gemeente tegen aanloopt bij het aanpakken van knelpunten in de infrastructuur, maken we ons toch zorgen. Vorig jaar diende de SP-fractie een motie in om de reconstructie van het westelijk deel van de Burgemeester van Haarenlaan een jaar naar voren te halen. Het einde van het jaar nadert en de eerste tekenen van de reconstructie zijn buiten nog niet te zien. De aanleg van het fietspad langs de Nieuwe Haven laat ook nog steeds op zich wachten en de aanleg van de tramrails richting station Schiedam Centrum leek een voortvarende start te maken kort na de zomer, maar ligt inmiddels ook al weer weken stil. Naar het idee van de SP reden tot zorg.

"De SP maakt zich ook zorgen als het gaat om de werkzoekenden in onze stad. Het gaat goed met de terugdringing van de werkloosheid. Zelfs zo goed dat we ons misschien in de eigen vingers snijden als het gaat om de rijksbudgetten op dit terrein. Bovendien worden er nog steeds werkzoekenden ingeschakeld via Schiewerk, terwijl het werk wat deze mensen daar te doen krijgen nog niet anders is dan toen we daar rond de verkiezingen over spraken. De SP krijgt veel signalen over het werk wat daar gedaan wordt en ook over het gebrek aan werk wat er is. Het komt zelfs voor dat mensen na een uur al weer naar huis gestuurd worden. Niet echt motiverend en ook geen groot succes als het gaat om het opdoen van werkervaring en werkritme. Is er nou echt niet iets te verzinnen om deze groep mensen een zinvolle dagbesteding te geven waarmee ze wel competenties kunnen ontwikkelen en de kansen op de arbeidsmarkt wel vergroot worden? Daarnaast zou ook eens nagedacht moeten worden over kinderopvang en een reiskostenvergoeding voor de mensen die bij Schiewerk aan de slag moeten.

"De SP-fractie wordt ook vaak aangesproken als het gaat om de aanpak van de jongerenoverlast. Zowel in positieve als in negatieve zin. We houden het er vooralsnog maar op dat de overlast die een beperkte groep jongeren veroorzaakt om een creatieve aanpak vraagt en dat er in de zoektocht naar de juiste aanpak ook wel eens een steekje valt.
Een deel van de oplossing ligt misschien in het bieden van onderdak aan op jongeren gerichte activiteiten, in een jongerencentrum. Wanneer komt nu eindelijk dat jongerencentrum er, wanneer kunnen de jongeren van Schiedam gebruik gaan maken van dit jongerencentrum. College schiet eens op! En trouwens, voorzitter, de gemeenteraad moet ook opschieten. De commissie die zich bezighoudt met een maatschappelijke verkenning heeft nog altijd geen resultaten laten zien, nog niet eens een tussenrapport. De hand in eigen boezem, ook wij zijn hierin vertegenwoordigd.

"Een rapportage die ook even op zich heeft laten wachten, maar er inmiddels wel ligt is de jeugdmonitor. In die jeugdmonitor staan schrikbarende cijfers als het gaat om homo-emancipatie. Een groot deel van de jongeren in Schiedam accepteert homoseksualiteit niet. Voorzitter, ik maak mij ernstige zorgen over deze cijfers. Goede voorlichting is noodzakelijk! Ik verzoek de wethouder om snel met een aanpak te komen, waarmee we nog het komende schooljaar aan de slag kunnen.

"Een andere groep mensen waarbij de SP zich zorgen maakt over emancipatie en integratie is de groep mensen die nu nog “tijdelijke buitenlandse werknemers” worden genoemd. Met enige regelmaat horen we klachten over overlast. In gesprekken, hier in de gemeenteraad en ook in de krant. Daar moeten we mee aan de slag en er is ook toegezegd dat de burgemeester en wethouder Haan in december met de raad zullen spreken over een aanpak van de overbewoning en de daaruit voortvloeiende overlast. Ik verwacht daar niet minder dan een voortvarende aanpak voorgelegd te krijgen, waarbij ook aandacht is voor een andere kant van de problematiek. Laten we niet vergeten dat het over hardwerkende mensen gaat, die hier zijn om geld te verdienen voor thuis en hier zijn omdat de Nederlandse economie vraagt dat zij hier komen werken. Het idee is dat deze arbeiders een korte tijd hier komen om wat geld te verdienen, waarna ze weer naar huis gaan.
Ik heb dat verhaal eerder gehoord. Dertig jaar geleden waren het andere groepen buitenlandse werknemers. Ook toen was het verhaal “even geld verdienen en dan weer terug naar het eigen land”. Van de arbeiders uit die tijd zijn er veel hier gebleven. Ik heb zo maar het idee dat dit bij de huidige arbeiders ook zo zou kunnen zijn. Ik hoor nu al van mensen die zelf woningen kopen, hier in Schiedam en van scholen elders in het land die werkelijk overspoeld worden met Poolse kinderen.
Laten we niet dezelfde fout als dertig jaar geleden maken. Laten we er voor zorgen dat we dit keer van begin af aan zorgvuldig met deze hardwerkende arbeiders omgaan. Voor een groot deel is dit een verantwoordelijkheid van de landelijke politiek. Van Kamer en kabinet. Maar ook lokaal kunnen we iets doen. We kunnen bijvoorbeeld de uitzendbureaus, die we trouwens vroeger gewoon koppelbazen noemden, nadrukkelijk aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Als het gaat om huisvesting, maar ook als het gaat om vrijetijdsbesteding. We kunnen ook zelf deze arbeiders waarschuwen voor uitbuiting door koppelbazen en huisjesmelkers.
De verhalen over overbewoning en overlast horen we trouwens niet alleen meer in Oost en de Gorzen, maar in de hele stad. Bij elk wijkbezoek dat SP'ers afleggen zijn er wel voorbeelden gegeven van door uitzendbureaus gekochte woningen waar vele matrassen naar binnen gedragen werden. Zo zie je maar.. Erg nuttig, zulke wijkbezoeken. Dat weet de gemeenteraad ook en daarom brengt de raad als geheel ook wijkbezoeken. Dat realiseert het college zich natuurlijk ook. En ik weet, voorzitter, dat ook de collegeleden in de wijken te vinden zijn, maar het college is nog niet als geheel de stad in gegaan... Waar blijven de in het collegewerkprogramma aangekondigde wijkbezoeken?

"Als je door de stad trekt, dan lijkt het wel alsof er in elke wijk gesloopt en gebouwd wordt. Goed dat er veel nieuwe huizen bijkomen, dat is hard nodig. Ook goed dat er uitvoering gegeven wordt aan de SP-motie van vorig jaar, als het om de particuliere woningverbetering gaat, dat is ook hard nodig. Wat ook hard nodig is, is aandacht voor milieu en klimaat als het gaat om slopen en bouwen. De huizen in de Slachthuisbuurt werden duurzaam gesloopt, maar de huizen in Parkweg-Noord niet. In Groenoord staat nog de sloop van vier flats, niet zes – vier flats op stapel. Graag ziet de SP dat die sloop ook weer duurzaam gebeurt.
Verder ziet de SP graag dat er afspraken worden gemaakt met alle projectontwikkelaars die actief zijn in de stad over duurzaam bouwen. Dat zal niet in alle gevallen even makkelijk zijn, maar als je bedenkt dat Woonplus en ook de combinatie Woonplus samen met de gemeente een aantal projecten oppakt, dan kunnen we een heel eind komen. En ook bij de particuliere woningverbetering kan er aandacht zijn voor energiebesparing en klimaatbewust bezig zijn.
Helemaal mooi is het zogenaamde cradle-to-cradle principe. In een documentaire van de VPRO was te zien dat grote multinationals als Ford en Nike al fabrieken hebben laten bouwen volgens dat principe. Elk onderdeel waaruit het gebouw wordt opgebouwd wordt uitgezocht op z'n herbruikbaarheid voor als het gebouw het einde van z'n levensduur bereikt heeft. Een principe dat naar het idee van de SP-fractie bijvoorbeeld ingezet zou kunnen worden bij de herstructurering van bedrijventerreinen. Kent het college het principe en is het college bereidt het in te zetten?
Iets anders wat ook samenhang heeft met sloop en nieuwbouw en ook met klimaat en milieu, voorzitter, is de manier waarop we met bomen omgaan in herstructureringsgebieden. In Nieuwland is bij de sloop van de flats in Parkweg-Noord geen onderscheid gemaakt tussen huizen en bomen. Ze zijn allemaal gesloopt. Laten we dat in Groenoord anders aanpakken. Een mooi voorbeeld hiervan is te zien in Maassluis. Daar werden bomen tussen de te slopen flats uitgehaald en op een tijdelijke locatie ondergebracht. Als de nieuwbouw klaar is, dan worden de bomen teruggezet in de wijk. Dus als de woningen daar opgeleverd worden, staan er mooie volgroeide bomen tussen. Niet van die twijgjes tussen palen, maar mooie grote volgroeide bomen.

"Natuurlijk realiseert de SP zich dat zoiets geld kost. Waarschijnlijk zelfs meer dan de kapitaalvernietiging door het kappen van de bestaande bomen en het kopen van nieuwe bomen. Kunnen we dat niet betalen uit het bomenfonds? Of heeft de wethouder al concrete plannen om het geld uit het bomenfonds in te zetten? Dat lijkt me nog een hele klus, want waar is er in Schiedam nog een plek te vinden waar je al die bomen die je kunt kopen met het geld dat zich nu ophoopt in het bomenfonds kunt planten? De SP ziet trouwens het liefst dat voor elke boom waarbij kap onvermijdelijk is er wel meteen een nieuwe wordt teruggeplaatst en dat het bomenfonds er alleen maar is voor die momenten dat het echt niet anders kan.

"Er is in Nederland sprake van rechtsongelijkheid. Dit raakt ook vele Schiedammers. Iemand die een uitkering heeft of een salaris uit loondienst onder een bepaald niveau kan een beroep doen op allerlei voorzieningen. We spraken er vorige week nog over in deze raad. Als het echter over een ondernemer gaat met een laag inkomen, dan wordt deze ondernemer uitgesloten van deze voorzieningen. Ik wil het college vragen om er in het Haagse voor te pleiten dat iedereen met een laag inkomen gebruik kan maken van die voorzieningen. Alle Schiedammers, ook ondernemers. Lokaal kunnen we een begin maken, bijvoorbeeld door het tarief voor de eerste parkeervergunning voor ondernemers gelijk te stellen aan die voor particulieren.
Kleine ondernemers worden ook geconfronteerd met afval, voorzitter. Kleine ondernemers die geen ruimte hebben in hun zaak voor een afvalcontainer en daardoor noodgedwongen zijn aangewezen op het gebruik van vuilniszakken, krijgen een wel erg hoge rekening van onze lokale afvalinzamelaar. De tactiek van Irado is simpel, dat geven ze zelf ook toe. Irado ziet graag dat alle ondernemers een contract afsluiten voor een container, en probeert dat met prijsbeleid voor elkaar te krijgen. Irado ziet echter over het hoofd dat er ondernemers zijn die niet anders kunnen. De SP-fractie ziet graag dat de verantwoordelijk portefeuillehouder hier mee aan de slag gaat, om zo het ondernemersklimaat aantrekkelijker te maken voor juist die kleine ondernemers die de stad aantrekkelijk maken."

U bent hier