AD: Aanpak overlast en overbewoning van seizoenarbeiders

23 november 2007

AD: Aanpak overlast en overbewoning van seizoenarbeiders

AD Rotterdams Dagblad • B en w in Schiedam vinden dat het rijk maatregelen moet nemen tegen overbewoning en overlast voor omwonenden.
"Schiedam wordt de laatste jaren vooral door de toename van seizoenarbeiders uit Oost-Europa steeds meer geconfronteerd met onrechtmatige bewoning en de daarbij behorende overlast voor de woon- en leefomgeving," schrijft het college in een brief aan minister Vogelaar. Deze wordt gesteund door de gemeenten Vlaardingen en Maassluis die met dezelfde problemen kampen.

SP-wethouder Yorick HaanDe Schiedamse burgemeester Verver en wethouder Haan hebben al toegezegd komende maand de raad verder op de hoogte te brengen over de aanpak van de overlast. Daarover heeft het college de afgelopen week gesproken.

Het interventieteam boekt resultaten, maar in bepaalde situaties kan dat team niet effectief opereren doordat te weinig middelen beschikbaar zijn, aldus b en w.

De klachten over de 'tijdelijke buitenlandse werknemers' uit Oost-Europa gaan over lawaai, zoals keiharde muziek, en ruzie. "Het is niet alleen een probleem van overlast door de bewoners van een pand," stelt PvdA'er Mario Stam.

Ook voor de buitenlandse bewoners zelf is het een probleem. "Vaak zijn de omstandigheden waarin zij wonen mensonterend." Stam doelt op het intensieve gebruik van de woningen en de brandveiligheid die niet in acht wordt genomen. Dikwijls is te weinig sanitair aanwezig, ontbreken andere voorzieningen en wordt een bed om beurten beslapen.

SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag"We moeten hier snel mee aan de slag," vindt ook SP-fractievoorzitter Frans Hamerslag. "Het gaat om hardwerkende mensen die hier zijn om geld te verdienen voor thuis."

De PvdA wil dat de gemeente overbewoning actief aanpakt. Daarbij denken de sociaaldemocraten ook aan het ontruimen van een pand als huisbazen of werkgevers zich niet aan de regels van de gemeente houden.