RS: Weinig tolerantie voor homo's

1 oktober 2007

RS: Weinig tolerantie voor homo's

Radio Schiedam • Het is niet best gesteld met de tolerantie ten aanzien van homo's en lesbo's door de allochtone jeugd in Schiedam. Dit blijkt uit de Jeugdmonitor 2006.

Het onderzoek onder de jeugd is uitgevoerd in het kader van het Grotestedenbeleid. Voor het onderzoek zijn leerlingen uit de groepen 7 en 8 van alle Schiedamse basisscholen en jongeren in de leeftijd van 12 tot 21 jaar ondervraagd. Het is voor het eerst dat er in de Jeugdmonitor vragen zijn opgenomen over de acceptatie van homo's. In antwoord op vragen van raadslid Sinne Tolsma (SP) stelt het college naar aanleiding van de rapportage dat de resultaten, met name waar het de homotolerantie door de allochtone jeugd betreft, verontrustend is te noemen. Zo zou een kwart van deze jongeren geen homo of lesbo in de vriendenkring willen hebben. Zo'n 30 procent vindt les krijgen van een homoseksuele leraar of lerares vervelend. Waarschijnlijk komt dit omdat allochtone jongens, en in mindere mate de meisjes, een veel traditionelere kijk op de samenleving hebben dan Nederlandse jongeren. Volgens het college geven de cijvers aanleiding tot actie en is er inmiddels contact gelegd met de Stichting Rotterdam Verkeert. Deze organisatie biedt deskundigheidsbevordering rond het thema homoseksualiteit aan aan beroepskrachten van instellingen in het onderwijs, de zorg en het welzijn.